Adakah Tether adalah Pilihan Pelaburan yang Baik Untuk 2020?

Adakah Tether adalah Pilihan Pelaburan yang Baik Untuk 2020?

Tether dengan cepat meningkat menjadi salah satu cryptocurrency yang paling popular dan terkenal dalam beberapa tahun kebelakangan.

Pendek kata, Tether adalah cryptocurrency yang telah terikat dengan dolar AS. Walaupun projek ini mungkin kelihatan seperti projek yang sederhana, Tether adalah sesuatu yang mudah.

Sebelumnya dipercayai disokong oleh simpanan 100%, serangkaian kontroversi telah menyatakan sebaliknya.

Adakah mereka pilihan bijak untuk melabur di Tether untuk 2020? Baiklah, katakan saja perkara sangat, sangat rumit.

Adakah Anda Berminat Berniaga Tether?

Sertailah berjuta-juta orang yang telah menjumpai pelaburan yang lebih bijak dengan menyalin peniaga terkemuka secara automatik di etoro komuniti, atau dapatkan diri anda untuk menjana pendapatan kedua. Buka akaun langsung hari ini dan mulakan perdagangan dalam beberapa minit.

Tether: Stabilcoin yang terikat dengan USD

tether terikat dengan usd

Tether pada dasarnya adalah stablecoin yang terikat dengan dolar AS. Simbol tickernya adalah USDT dan pada awalnya dipanggil Realcoin, namun, ia dijenamakan semula pada tahun 2014 dan mula diperdagangkan pada tahun 2015.

Nilainya terikat dengan simpanan yang ada di akaun bank mereka dan setiap duit syiling Tether kira-kira sama dengan satu dolar AS. Setiap kali USD dilaburkan, a Tether duit syiling dicipta.

Sebab Tether dikembangkan adalah kerana pertukaran tidak mahu berurusan dengan USD kerana melibatkan banyak undang-undang AS yang boleh merumitkan perkara.

Walau bagaimanapun, USD digunakan sebagai petunjuk harga di seluruh dunia. Dalam perdagangan, adalah amalan biasa untuk mengukur sesuatu berbanding USD.

Tether sangat berguna untuk pertukaran yang sering menghadapi masalah ketika memindahkan wang ke dalam USD, seperti masalah undang-undang dengan bank. Ini berlaku kepada beberapa pertukaran cryptocurrency.

Banyak bank memilih untuk tidak bekerja dengan pertukaran cryptocurrency, jadi sukar bagi mereka untuk mendeposit dan menukar dana.

Dengan menggunakan Tether, pertukaran dapat mengurangkan risiko dan mempercepat urus niaga.

Pertukaran juga dapat memberi harga syiling mereka dalam USD Tether dan bukannya USD kerana lebih mudah bagi mereka untuk memindahkan nilai tanpa potensi masalah dan bayaran.

Tether juga sangat berguna untuk pedagang yang ingin menyimpan nilai dalam sesuatu yang selamat ketika pasaran tidak stabil.

Isu lain yang boleh diatasi peniaga adalah masalah yuran. Setiap kali mereka menukar cryptocurrency menjadi mata wang fiat, mereka dikenakan bayaran dan sebaliknya.

Dengan menggunakan Tether, peniaga dapat menyimpan keuntungan mereka dalam sesuatu yang terikat dengan dolar AS tanpa dikenakan bayaran.

Tether boleh digunakan pada Binance, Bittrex dan Poloniex, yang juga memudahkan pemindahan dana antara pertukaran juga.

Sudah tentu, Tether bukan tanpa masalah. Tether berpusat, ia dikendalikan oleh Tether Limited yang diperbadankan di Kepulauan Virgin Britain.

Ini akan membuatkan peminat cryptocurrency yang percaya bahawa cryptocurrency harus terdesentralisasi.

Anda boleh membaca lebih lanjut mengenai bagaimana Tether berfungsi dari Tether kertas putih.

Apa itu stablecoin?

apa itu stablecoin

Stabilcoin adalah cryptocurrency yang direka untuk tidak berubah-ubah.

Volatiliti sering disebut sebagai salah satu sebab utama cryptocurrency tidak dapat diterima pakai oleh orang ramai.

Sebagai contoh, Bitcoin adalah cryptocurrency paling mudah berubah dan telah berubah dari harga serendah $ 2,000 pada awal tahun 2017 ke paras tertinggi $ 10,000 menjelang November.

Dari satu segi, ia telah menjadi alat untuk pelabur dan bukan alternatif untuk wang fiat. Bagi idealis cryptocurrency, ini sangat tidak memuaskan.

Stablecoins, seperti Tether, mempunyai peluang tertinggi untuk diterima pakai oleh arus perdana kerana mereka menghilangkan turun naik dari persamaan.

Dalam kebanyakan kes, stablecoin terikat dengan harga aset lain. Dalam kes Tether, USD.

Adakah Tether berpeluang?

Duit syiling seperti itu sangat menarik bagi penggubal undang-undang AS kerana terikat dengan sesuatu yang mereka anggap nyata.

Ia juga menghilangkan turun naik dari cryptocurrency, yang menjadikannya lebih cenderung untuk diperdagangkan dan digunakan dalam kehidupan nyata.

Tether terutamanya digunakan oleh pertukaran, tetapi peniaga juga menggunakan Tether untuk memastikan cryptocurrency mereka selamat pada masa turun naik yang tinggi.

Sebagai contoh, jika harga Bitcoin tiba-tiba menjadi tidak stabil untuk anda berdagang, anda boleh menukar bitcoin anda untuk Tether untuk menyimpan nilainya sementara.

Mereka sangat telus mengenai simpanan mereka yang dipaparkan secara terbuka di laman web mereka.

Pada masa penulisan, Tether mengaku mempunyai $ 4,133,885,779.54 dalam USD dan € 40,001,800,00 dalam euro.

Plus, menurut CoinMarketCap, Tether adalah cryptocurrency terbesar ke-8 dengan permodalan pasaran $ 4,059,590,126 USD pada waktu penulisan dan bekalan beredar 4,039,892,173 USDT.

Di mana Tether boleh disimpan?

Terdapat beberapa dompet Tether yang boleh digunakan peniaga. Beberapa yang paling banyak digunakan termasuk:

  • OmniWallet. Ini adalah dompet asal untuk menyimpan Tether.
  • MyEtherWallet. Dompet yang sangat popular untuk token berasaskan Ether.

Tether memang memiliki dompet rasmi, namun, setelah peretasan besar, ia dibawa ke luar talian. Mereka belum menyatakan bilakah ia akan kembali.

Kontroversi

penggunaan duit syiling tether

Tether diselimuti oleh kontroversi sejak awal. Walaupun duit syiling itu berfungsi dan merupakan salah satu syiling yang paling banyak digunakan sekarang.

Adakah simpanan mereka nyata?

Seperti yang dinyatakan di atas, Tether sebelum ini mengaku 100% disokong oleh simpanan mereka.

Ada yang tidak pasti sama ada Tether mempunyai semua wang yang mereka dakwa mempunyai. Ini boleh menjadi masalah besar kerana, jika banyak orang perlu mengeluarkan USD, apakah mereka dapat melakukannya?

Mungkin banyak pesanan wang ditangguhkan.

Sebilangan orang mengaku telah melihat akaun simpanan dan mengatakan bahawa wang itu ada. Walau bagaimanapun, kita tidak boleh yakin sepenuhnya.

Fakta bahawa beberapa rizab disokong dalam euro menunjukkan bahawa Tether mungkin tidak selalu disokong oleh dolar AS yang oleh itu boleh mempengaruhi seberapa baik ia terikat dengan dolar AS.

Baru-baru ini, telah dinyatakan oleh peguam Tether bahawa Tether token hanya 74% disokong oleh fiat (kemungkinan besar dolar AS dan euro) dan rizab lain.

Mereka juga mengungkapkan bahawa beberapa simpanan mereka juga terdiri dari Bitcoin.

Yang memburukkan keadaan adalah Tether tidak pernah diaudit dengan betul. Pada tahun 2018, Tether memutuskan hubungannya dengan juruaudit Friedman LLP.

Ada yang mendakwa bahawa mereka hanya akan melakukan ini sekiranya mereka tidak menyukai apa yang dijumpai oleh juruaudit.

Perlu disebutkan walaupun begitu mungkin tidak mungkin bagi juruaudit untuk memeriksa sama ada semua wang itu ada.

Semua ini mengakibatkan kurangnya kepercayaan terhadap Tether. Sekiranya mereka dapat memungkiri janji-janji penting seperti ini, apa lagi yang dapat mereka lakukan?

Tether bukan wang sebenar

Tether juga mengatakan bahawa Tether bukanlah wang sebenar dan mereka tidak berjanji untuk membayar anda kembali dalam USD. Mereka tidak mempunyai hak kontrak untuk melakukannya.

Ini sangat membimbangkan kerana secara teorinya mereka dapat memilih untuk tidak mengembalikan wang anda jika mereka mahu. Sekiranya ada pelarian besar dari Tether, mereka hanya boleh menolak semua orang.

Mereka berhak untuk menolak anda sekiranya anda melanggar syarat perkhidmatan mereka.

Hubungan mencurigakan dengan Bitfinex

hubungan antara Tether dan Bitfinex

Sebahagian besar kontroversi di sekitarnya Tether berkaitan dengan Bitfinex. Bitfinex tidak memiliki Tether, walaupun mereka mempunyai hubungan yang sangat erat.

Kedua-duanya adalah syarikat saudari yang dimiliki oleh syarikat induk iFinex dan Bitfinex memang mempunyai pertindihan saham minoriti Tether. Kami hanya mengetahui perkara ini kerana surat khabar syurga.

Orang-orang menyedari hubungan itu sejak awal, tetapi mereka tidak pasti bagaimana ia boleh mempengaruhi keadaan.

Tidak lama kemudian, Tethers dicuri dari dompet Bitfinex dan perlu melakukan peningkatan kecemasan untuk membekukan wang yang dicuri.

Keadaan menjadi lebih teruk pada Mei 2015, ketika Bitfinex kehilangan 1,500 Bitcoin.

Kemudian pada bulan Jun 2016, CFTC mendenda Bitfinex membayar $ 75,000 kerana menawarkan urus niaga komoditi runcit yang dibiayai secara pertukaran asing dan gagal mendaftar sebagai ejen komisen niaga hadapan.

Tidak lama kemudian pada Ogos 2016, Bitfinex diretas hampir 120,000 Bitcoin, bernilai hampir $ 75 juta pada masa itu.

Tetapi semua ini hanyalah puncak gunung es. Banyak lagi yang berlaku sejak itu dan sekarang.

Banyak amalan buruk dan perkongsian dengan penipu terkenal dalam usaha membuka akaun bank telah direkodkan.

Semua drama ini memberi kesan besar terhadap nilai Tether.

Kembali pada tahun 2019, diumumkan bahawa Bitfinex sedang disiasat oleh Peguam Negara State of New York.

Mereka ingin melihat lebih dekat syarikat yang saling berkaitan dalam Bitfinex, termasuk iFinex dan Tether Holdings Limited.

Ini kerana potensi penipuan yang berlaku sebanyak $ 850 juta.

Kononnya, Bitfinex menggunakan dana dari Tether untuk menampung kerugian pelanggan $ 850 juta yang berpunca daripada kemungkinan kecurian atau salah urus dana dari pemproses pembayaran Crypto Capital.

Namun, Crypto Capital mendakwa bahawa mereka tidak dapat mengirim dana tersebut kerana mereka telah disita oleh pengawal selia di AS, UK, Poland, dan Portugal.

Peguam Negara New York tidak percaya bahawa wang itu disita.

Kemudian, pada bulan Mac 2019, iFinex meminjam 900 juta dari Tether.

Ada yang percaya bahawa ini dilakukan untuk membeli Bitcoin dan meningkatkan harga untuk mendapatkan kembali apa yang perlu mereka bayar.

Tidak ada yang dapat memastikan sama ada ini benar. Terdapat beberapa teori bahawa ini selalu menjadi titik Tether; untuk digunakan sebagai alat untuk menaikkan harga Bitcoin secara buatan.

Ada juga yang menuduh Tether mencetak wang ketika harga Bitcoin turun untuk memanipulasi harganya.

Tidak lama kemudian, 850 juta Tethers disuntik ke pasaran.

Sekiranya Tether menghadapi masalah undang-undang, mungkin ada akibat yang serius

Masalah yang dihadapi Tether sangat serius dan tidak hanya mempengaruhi Tether itu sendiri. Terdapat banyak individu lain, pertukaran dan cryptocurrency lain yang terlibat dengan Tether.

Roger Ver terlibat dalam Crypto Capital, pemproses pembayaran yang kehilangan Bitfinex $ 850 juta, dan ini boleh menimbulkan masalah untuk Bitcoin Cash jika didapati bahawa dia mempunyai penglibatan yang lebih mendalam.

Individu utama lain yang terlibat dalam Tether ialah Justin Sun, yang berada di belakang cryptocurrency Tron. Tron mengeluarkan Tether pada blockchain Tron.

Ini mungkin bermaksud bahawa Tron boleh kehilangan bahagian penting dari infrastrukturnya dan dana yang terkunci di Tether.

Walau bagaimanapun, yang paling rugi ialah Binance yang merupakan pemegang terbesar Tether.

Binance adalah pertukaran cryptocurrency terbesar dan jika menghadapi masalah, ia boleh menggegarkan seluruh dunia cryptocurrency.

Selain itu, untuk memburukkan keadaan, diramalkan oleh beberapa sumber bahawa sehingga 80% daripada semua perdagangan Bitcoin dilakukan dengan Tether.

Adakah mungkin mendapat keuntungan dari perdagangan Tether?

perdagangan tether

Sudah tentu, ini adalah soalan yang sukar dan tidak ada jaminan yang dapat diberikan.

Masih sangat awal untuk mengatakan apa yang akan berlaku dan jika Tether akan berguna untuk berdagang dan tidak ada yang dapat dijanjikan.

Stablecoins tidak mempunyai turun naik cryptocurrency lain dan dari satu segi, ia lebih seperti perdagangan forex.

Walau bagaimanapun, perlu disebutkan bahawa di masa depan sangat mungkin bahawa stablecoin boleh menjadi forex baru jika pemerintah bergerak untuk menerima cryptocurrency.

Seperti yang telah disebutkan di atas, walaupun Tether berusaha untuk tetap mengikat dolar AS, dolar telah menyimpang pada titik, terutama ketika kontroversi mempengaruhi koin.

Oleh itu, walaupun peniaga mungkin tidak dapat memperoleh keuntungan besar dari Tether dengan perdagangan cryptocurrency lain, mungkin cryptocurrency yang sangat berguna untuk dipertimbangkan untuk menggunakan.

Tether nampaknya sangat berbahaya untuk dilaburkan kerana drama di sekitar mereka dan Bitfinex. Mungkin akan menjadi lebih bijak untuk menunggu perkara selesai sebelum mempertimbangkan untuk terlibat.

Yang mengatakan, ada perkara penting yang harus diperhatikan ketika berdagang Tether.

Secara amnya, apabila pasaran cryptocurrency turun, Tether biasanya naik harga relatif dengan dolar. Ini kerana banyak peniaga memindahkan dana mereka ke Tether untuk menjaga keselamatan nilai.

Dan harga cenderung turun apabila ada berita yang berkaitan dengan Bitfinex atau apabila ada masalah mengenai kesolvenan Tether.

Projek serupa

Terdapat beberapa projek serupa dengan Tether yang boleh digunakan oleh peniaga dan pertukaran jika mereka mencari stablecoin yang disokong oleh wang fiat. Berikut adalah beberapa:

  • Jangkar USD – terikat dengan dolar AS
  • Stasis Euro – terikat dengan euro
  • Augmint – terikat dengan euro
  • Dolar Gemini – terikat dengan dolar AS
  • PAX – terikat dengan dolar AS
  • TrueUSD – terikat dengan dolar AS
  • Duit Syiling USD – terikat dengan dolar AS

Perkara utama

Sekiranya anda ingat apa-apa dari artikel ini, jadikan ini sebagai perkara utama.

  • Tether adalah stablecoin yang terikat dengan dolar AS. Ia berguna untuk peniaga dan pertukaran
  • Sekiranya pasaran cryptocurrency turun, Tether kemungkinan akan baik-baik saja. Malah, ia boleh berkembang maju.
  • Tether dan Bitfinex dimiliki oleh iFinex Inc.. Terdapat masalah mengenai hubungan mereka, khususnya mengenai $ 850 juta yang hilang dari Bitfinex dan Tether meminjamkan jumlah yang serupa dengan Bitfinex.
  • Ini sangat mungkin Tether tidak larut sepenuhnya. Sekiranya anda melabur di dalamnya, sangat mungkin anda tidak mendapat kembali apa yang anda bayar dalam USD sekiranya berlaku kecemasan.

Berdasarkan penganalisis pasaran, Tether (USDT) adalah pelaburan yang menguntungkan. Sebilangan besar ramalan menunjukkan Tether USDT akan memberikan pulangan yang baik dalam 3 hingga 5 tahun, yang menjadikannya pelaburan jangka panjang yang baik.

Belajar berniaga Tether dengan kursus cryptocurrency kami

Ingin mengetahui lebih lanjut mengenai cryptocurrency lain dan bagaimana memperdagangkannya? Kemudian daftar ke kursus perdagangan cryptocurrency kami!

Berdagang dengan

Berdagang dengan yakin di platform perdagangan sosial terkemuka di dunia

Sekarang anda tahu mengapa Tether adalah Pilihan Pelaburan Yang Baik Untuk Tahun 2020. Sekiranya anda merasa terinspirasi untuk memulakan perdagangan cryptocurrency, atau artikel ini telah memberikan beberapa pandangan tambahan mengenai pengetahuan perdagangan anda yang ada, anda mungkin gembira mengetahui bahawa etoro memberikan berdagang dengan aset Crypto dan CFD hingga 90+ cryptocurrency.

Sekiranya anda seronok membaca sayas Tether Pilihan Pelaburan Yang Baik Untuk 2020, sila beri seperti itu dan kongsikan kepada orang lain yang anda rasa mungkin juga menarik.

Penafian: Cryptocurrency sangat tidak menentu. Modal anda berisiko

Analisis perdagangan bukan petunjuk yang boleh dipercayai untuk prestasi semasa atau masa depan, kerana keadaan dapat berubah dari masa ke masa. Sebelum membuat sebarang keputusan pelaburan, anda harus mendapatkan nasihat daripada penasihat kewangan bebas

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me