Apa itu Zcash? Panduan Komprehensif untuk Generasi Baru Duit Syiling Privasi

Hari ini, kita akan bercakap Zcash – generasi baru cryptocurrency yang menggunakan kriptografi untuk memberikan privasi yang lebih baik bagi penggunanya, berbanding dengan cryptocurrency lain seperti Bitcoin dan Ethereum.

Memperkenalkan Zcash

Zcash adalah cryptocurrency peer-to-peer yang terdesentralisasi, dicipta sebagai garpu Bitcoin. Sama seperti Bitcoin, ia juga mempunyai had 21 juta syiling. Namun, inilah tempat persamaan berakhir.

Yang berbeza dengan Zcash ialah ia menawarkan privasi sepenuhnya untuk pengguna mereka, yang dicapai dengan penggunaan kriptografi inovatif. Mari kita perhatikan lebih dekat cryptocurrency dan fungsinya.

Seperti yang telah disebutkan sebelumnya, Zcash bermula sebagai garpu dari blockchain Bitcoin pada bulan Oktober 2016. Pada mulanya, ia dipanggil Protokol Zerocoin sebelum dinamakan semula menjadi Sistem sifar dan akhirnya berubah menjadi Zcash.

Pemacu di belakang projek ini adalah Zooko Wilcox yang merupakan tokoh terkenal dalam komuniti kewangan dengan pengalaman lebih dari 20 tahun dalam sistem terbuka dan terdesentralisasi, serta kriptografi, keselamatan maklumat dan permulaan.

Inilah yang dia katakan mengenai projeknya, Zcash:

“Zcash adalah wang blockchain dan kriptografi lain yang membenarkan pertukaran peribadi (dan pada umumnya maklumat peribadi) dalam blockchain terbuka. Ini memungkinkan organisasi, pembeli, dan aplikasi baru untuk mengontrol siapa yang berpeluang melihat tempat menarik pertukaran mereka, walaupun menggunakan otorisasi di seluruh dunia, tanpa izin. ” – Zooko Wilcox

Privasi

zcash, duit syiling privasi

Mari kita bincangkan mengenai privasi, yang merupakan idea utama di sebalik Zcash.

Di Zcash, anda mempunyai pilihan antara dua jenis transaksi.

Anda mempunyai pilihan untuk melakukan transaksi telus biasa atau anda boleh memilih transaksi peribadi terlindung, yang disediakan oleh Zcash.

Mari kita beri anda contoh.

Anggaplah anda mahu menghantar 10 Zec kepada rakan anda. (Zec = Zcash).

Sekiranya penerima baik untuk memastikan transaksi itu telus dan terbuka untuk dilihat oleh seluruh dunia, maka anda boleh menghantar Zec ke alamatnya yang telus.

Namun, jika penerima menginginkan privasi dan tidak mahu perincian transaksi terbuka kepada umum, dia dapat mengirim wang ke alamat terlindungnya, juga disebut “z-addr“.

Sekiranya kedua-dua pihak ingin kekal peribadi dan tidak mahu maklumat transaksi mereka terbuka kepada umum, mereka boleh menggunakan alamat terlindung mereka untuk berinteraksi antara satu sama lain dan akan menyimpan semua butiran transaksi yang tersembunyi dari orang ramai. Ini termasuk identiti kedua-dua tokoh dan, seperti yang disebutkan, perincian transaksi itu sendiri.

Sebab mengapa Zcash mencapai tahap privasi yang tinggi adalah penggunaan zk-SNARKS atau Bukti Pengetahuan Sifar.

Adalah bermanfaat untuk menunjukkan bahawa cryptocurrency lain yang memberikan nama tanpa nama, seperti Monero, bergantung pada kunci peribadi, yang dibina dengan watak alfanumerik. Dalam kes ini, pengirim harus diberi alamat, yang pada dasarnya merupakan identiti seseorang dalam bidang crypto, untuk memudahkan pemindahan.

Dengan jumlah transaksi yang terkumpul dari masa ke masa, alamat awam pengguna dapat dihubungkan dengan transaksi tersebut, yang memudahkan penanya mengenal pasti pemegang alamat awam.

Jika, misalnya, penjual dapat melacak transaksi sebelumnya pembeli berdasarkan alamat umum yang diberikan kepada penjual, ini berpotensi menimbulkan masalah. Penjual boleh menolak pembayaran oleh pembeli jika kepercayaannya tidak sesuai dengan sejarah pembelian yang dinyatakan.

Inilah perbezaan antara duit syiling yang lain dan ZCash.

Bukti pengetahuan sifar menjadikan transaksi ZCash tidak dapat dilacak pada blockchainnya dengan mengaburkan alamat kedua pengguna dan jumlah yang terlibat dalam transaksi.

Alamat kedua-dua pihak, yang tercatat di blockchain, adalah perisai dan bukan alamat pembayaran pengguna sebenarnya. Ini bermaksud mustahil untuk mengesan dana yang diberikan kepada pengirim atau penerima.

Ini sangat berbeza dengan Bitcoin atau cryptocurrency lain yang menunjukkan berapa banyak yang telah dipindahkan dari alamat awam sebenar satu pihak ke yang lain.

Bukti pengetahuan sifar memberikan tahap ketidakjelasan yang tinggi, terutama apabila pihak yang terlibat dalam transaksi tersebut tidak begitu berminat untuk mengetahui identiti pihak lain. Ini bermaksud bahawa sejarah pembayaran tidak boleh menjadi alasan untuk menolak pembayaran dengan duit syiling.

Apakah sifat bukti pengetahuan sifar?

bukti pengetahuan sifar, zcash

Sebelum meneruskan, mari kita cuba menerangkan konsep protokol bukti sifar atau pengetahuan sifar.

Dalam kriptografi, ini pada dasarnya adalah kaedah di mana satu pihak (disebut peribahasa) dapat membuktikan kepada pihak lain (disebut pengesah) bahawa mereka mengetahui nilai X, tanpa benar-benar menyampaikan maklumat, selain dari fakta bahawa mereka tahu apa nilai X ialah.

Ideanya adalah untuk membuktikan bahawa anda memiliki pengetahuan mengenai maklumat tertentu, tanpa mendedahkan maklumat itu sendiri.

Konsep bukti pengetahuan sifar muncul pada tahun 1980-an, berkat karya penyelidik MIT Shafi Goldwasser, Silvio Micali dan Charles Rackoff.

Agar ZKP berfungsi, syarat dan parameter tertentu harus dipenuhi. Ia merangkumi:

  • Kelengkapan: Pernyataan adalah benar apabila pengesah yang jujur ​​dapat diyakinkan oleh peribahasa yang jujur.
  • Kekukuhan: Sekiranya peribahasa tidak jujur, meyakinkan pengesah mengenai kebenaran penyataan (dengan berbohong) adalah mustahil.
  • Pengetahuan sifar: Sekiranya pernyataan itu benar, pengesah tidak akan tahu apa sebenarnya pernyataan itu.

Mari kita ringkaskan dengan mengutip terus dari laman web rasmi ZCash:

“Zcash adalah aplikasi pertama zk-SNARKs, bentuk baru kriptografi pengetahuan sifar. Jaminan privasi yang kuat dari Zcash berasal dari kenyataan bahawa transaksi terlindung di Zcash dapat disulitkan sepenuhnya pada blockchain, namun masih dapat disahkan sebagai sah berdasarkan peraturan konsensus rangkaian dengan menggunakan bukti zk-SNARK.

Akronim zk-SNARK adalah singkatan dari “Zero-Knowledge Succinct Non-Interactive Argument of Knowledge”, dan merujuk kepada pembinaan bukti di mana seseorang dapat membuktikan kepemilikan maklumat tertentu, mis. kunci rahsia, tanpa mendedahkan maklumat itu, dan tanpa interaksi antara peribahasa dan pengesah. “

Bagaimana zk-SNARKs membuat transaksi terlindung?

zk-snarks, zcash

Sebagai contoh, dalam Bitcoin, transaksi disahkan dengan menghubungkan alamat pengirim dan penerima serta nilai input dan output pada blockchain awam.

Zcash, sebaliknya, menggunakan zk-SNARKs untuk membuktikan bahawa syarat untuk transaksi yang sah telah dipenuhi, tanpa mendedahkan maklumat penting mengenai alamat atau nilai yang terlibat.

Pengirim transaksi terlindung akan datang dengan bukti untuk menunjukkan bahawa dengan kemungkinan besar kunci perbelanjaan peribadi pada nota input secara kriptografi dihubungkan dengan tanda tangan untuk keseluruhan transaksi. Dengan cara ini, transaksi tidak dapat diubah oleh pihak yang tidak mengetahui kunci peribadi. Bukan hanya itu tetapi bukti yang dibina menunjukkan nilai input berjumlah nilai output untuk setiap pemindahan yang terlindung.

Zcash, serta cryptocurrency lain yang menggunakan konsep tanpa nama dan urus niaga peribadi terlindung, sering dikritik kerana menyediakan persekitaran di mana transaksi yang tidak dapat dikesan, yang berkaitan dengan aktiviti haram, dapat berkembang maju. Walau bagaimanapun, pasukan di belakang ZCash tidak menggunakan konsep ini dan mencipta duit syiling untuk penjenayah siber yang melakukan transaksi haram di laman web gelap.

Terdapat sebilangan alasan yang baik mengapa pengguna ingin menggunakan cryptocurrency tanpa nama, seperti ZCash. Beberapa sebab tersebut termasuk:

  • Seseorang dengan keadaan perubatan kronik yang ingin membeli pil dalam talian sepenuhnya tanpa nama.
  • Syarikat yang ingin melindungi rahsia perdagangan atau rantaian bekalannya.
  • Sebuah syarikat, mencari perkhidmatan undang-undang untuk hal-hal peribadi, seperti kebankrapan.
  • Sekiranya anda ingin membeli sesuatu yang peribadi (seperti, katakanlah, mainan bilik tidur) dan mencari nama tanpa nama kerana alasan privasi.

Ini adalah beberapa contoh dan aplikasi ZCash.

ZEC (simbol mata wang ZCash) telah terbukti cukup berjaya dalam beberapa tahun kebelakangan ini, diperdagangkan pada $ 49.32 pada bulan Ogos 2019 dan dengan jumlah dagangan 24 jam $ 188,882,943 dan penawaran mengira 7,245,181 ZEC, menurut CoinMarketCap.

Seperti yang telah disebutkan sebelumnya, kerana Zcash adalah garpu Bitcoin, terdapat 21 juta syiling bekalan maksimum. Kesemuanya dijangka dilombong menjelang 2032. Setiap empat tahun, ganjaran blok akan dipotong separuh untuk memastikan bekalan tetap dalam keadaan terkawal. Tidak seperti banyak syiling lain, Zcash tidak ditambang atau dibiayai oleh ICO.

Ringkasan dan Pemikiran Akhir

Mari cuba fokus pada aspek terpenting Zcoin buat kali terakhir.

Ia dilancarkan pada tahun 2016 oleh Wilcox-O’Hearn dan berdasarkan protokol Zerocoin. ZEC adalah cryptocurrency sumber terbuka dan terdesentralisasi, tertumpu pada privasi. Ini membolehkan ketelusan transaksi terpilih.

Ini membolehkan rangkaian Zcash mengekalkan lekapan baki yang selamat, tanpa mendedahkan pihak atau jumlah yang terlibat.

Metadata transaksi dienkripsi dalam zk-SNARK yang membuktikan bahawa tidak ada yang tidak jujur. Itu tidak menerbitkan nilai pengeluaran dan nilai transaksi.

Masa depan kelihatan menjanjikan untuk Zcash. Terdapat banyak bidang yang harus diterokai mengenai privasi dan tanpa nama tetapi pakar bersetuju bahawa itu adalah duit syiling yang perlu diperhatikan!

Ingin mengetahui lebih lanjut mengenai cryptocurrency lain dan cara memperdagangkannya?

Daftar ke kursus perdagangan cryptocurrency kami!

Sekiranya anda seronok membaca artikel ini dari Trading Education, sila beri like dan kongsikan kepada orang lain yang anda rasa mungkin menarik juga.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me