Kewangan Terdesentralisasi – Apakah DeFi dalam Cryptocurrency?

Kewangan yang terdesentralisasi dapat didefinisikan dari segi mengubah sistem kewangan konvensional dan terpusat kepada sistem peering to peering bersama yang disokong oleh teknologi blockchain yang terdesentralisasi seperti Bitcoin atau Ethereum. Juga dikenali sebagai DeFi, kewangan terdesentralisasi secara praktikal melaksanakan fungsi dan memberi pinjaman kepada koin crypto. Kewangan terdesentralisasi adalah susunan konvensyen dan instrumen monetari gabungan yang menyokong keperluan kewangan cryptocurrency secara umum.

Kepentingan DeFi dapat difahami dengan fakta bahawa jumlah nilai yang terkunci dalam DeFi menurut DefiPulse melebihi $ 25.15 bilion. Teknologi blockchain adalah otak aktif di sebalik kewangan yang terdesentralisasi. Dari masa ke masa, beribu-ribu rantaian baru membuka jalan untuk industri yang terdesentralisasi.

Sistem kewangan dan perbankan konvensional didasarkan pada kerangka kerja terpusat di bawah kawalan langsung grid pengurusan terpusat, institusi kewangan terpusat, perantara, dan pemerintah. Sebaliknya, infrastruktur DeFi atau kewangan terdesentralisasi bergantung pada blockchain, program khas yang dilaksanakan oleh platform terdesentralisasi untuk membentuk rangkaian yang dapat memilih dan memilih untuk mengikuti mana-mana dan semua peraturan pemerintah. Kedengaran penyangak? Ya, itu juga berlaku untuk regulator ketika industri ini dimulai.

Sumber: mlsdev.com

Prasarana blockchain yang sangat membolehkan pengguna mengatur blockchain masing-masing melalui protokol pengesahan. Kawalan induk untuk membenarkan perubahan besar atau meretas blockchain memerlukan kawalan sekurang-kurangnya 30% nod. Nod adalah tiang asas yang menyokong blockchain.

DeFi mengembangkan sistem kewangan dan protokol menggunakan kontrak swasta pintar menggunakan blockchain. Protokol kewangan DeFi diprogramkan untuk berjalan berdasarkan kod yang dikembangkan yang memungkinkannya tersedia untuk semua orang yang memungkinkan jaringan peer-to-peer. DeFi atau kewangan terdesentralisasi dulu dikenali sebagai "kewangan terbuka."

Faedah DeFi dalam Cryptocurrency

Kewangan terdesentralisasi mempunyai banyak kelebihan yang menjadikannya lebih baik daripada sistem pembiayaan konvensional dan terpusat. Objektif utama penggunaan DeFi dalam cryptocurrency tidak diragukan lagi untuk meningkatkan privasi dan keselamatan dalam sistem kewangan.

Dengan menggunakan prinsip blockchain, DeFi membuat penyesuaian untuk memberikan ketelusan dalam sistem sehingga kecairan meningkat dan peluang pertumbuhan stabil. Tujuan penggunaan DeFi dalam cryptocurrency adalah untuk mewujudkan sistem ekonomi seimbang yang lebih mudah diakses dan mesra sokongan. Selain daripada ini, faedah utama kewangan terdesentralisasi dan DeFi dalam cryptocurrency adalah seperti berikut:

1. Pengaturcaraan Berkesan

Defi dalam cryptocurrency akan membuktikan lebih banyak pengaturcaraan. Pelaksanaan alat kewangan jauh lebih automatik, menggunakan kontrak pintar. Kod yang dapat diprogramkan membantu dalam penciptaan aset digital baru.

2. Keselamatan

Kewangan yang terdesentralisasi akan mewujudkan sistem yang lebih kebal terhadap penipuan dan kecurian. Integrasi yang lebih peribadi yang disediakan oleh DeFi dalam rangka blockchain akan menyediakan transaksi yang selamat dan aplikasi pembiayaan lain yang lebih dapat diaudit.

3. Pertukaran Maklumat yang Nyaman


DeFi dalam cryptocurrency menjadikan pertukaran maklumat lebih mudah. Penyegerakan antara muka dan aplikasi dengan DeFi membolehkan pemaju membuat lebih banyak fleksibiliti dan interoperabiliti. DeFi juga dikenali sebagai "wang wang" untuk perisiannya yang boleh digabungkan.

4. Kadar ketelusan

Kadar ketelusan yang tinggi yang diberikan oleh kewangan DeFi memberikan siaran yang berkongsi aktiviti transaksi dengan pengguna lain di antara muka. Dengan cara ini, protokol DeFi menyediakan kod terbina dalam yang tersedia untuk semua orang. Analisis yang sangat mendalam dapat dibuat dengan menggunakan ketelusan yang disediakan oleh platform ini.

5. Akses Terbuka

Kewangan DeFi tidak memerlukan kebenaran. Walaupun sistem kewangan terpusat konvensional memerlukan izin, DeFi dalam cryptocurrency bebas dari tuduhan ini. Sesiapa di seluruh dunia yang mempunyai dompet crypto dan sumber internet boleh mempunyai akses ke platform DeFi berdasarkan teknologi blockchain.

Sedia Menyelam Ke Dalam Kripto Pasar?

Aplikasi Desentralisasi – Aplikasi Ethereum

Sebilangan besar aplikasi terdesentralisasi yang dijuluki Aplikasi DeFi sebenarnya berjalan pada protokol Ethereum. Ethereum telah meletakkan dirinya sebagai pemegang saham pasaran cryptocurrency dan aplikasi terdesentralisasi (DApp) kedua terbesar. Ethereum berbeza dengan Bitcoin kerana gangguan yang diberikan oleh Ethereum adalah pengembangan aplikasi yang lebih terdesentralisasi selain melakukan transaksi yang lebih mudah. Ciri Ethereum yang paling berbeza adalah penyatuan kontrak pintar.

Kontrak Pintar dan DeFi

Kontrak pintar menyediakan transaksi yang dilaksanakan secara automatik untuk keperluan disesuaikan, sehingga mewujudkan platform yang lebih fleksibel. Blockchain membolehkan penyimpanan rekod dan keselamatan yang sempurna untuk membuat dan menggunakan kontrak pintar dengan privasi yang lebih besar daripada yang pernah dialami dalam dunia kewangan konvensional.

Sumber: dzone.com

Kontrak pintar adalah asas sebilangan besar aplikasi DeFi yang menyediakan semua ciri jangkaan keperluan kewangan sistem desentralisasi. Ethereum menjadi pasaran aplikasi DeFi terbesar mempengaruhi pergerakan pasaran secara keseluruhan. Dengan peningkatan Ethereum 2.0, aplikasi berasaskan DeFi dapat ditingkatkan juga. Diperkirakan bahawa Ethereum 2.0 akan meningkatkan aplikasi DeFi dengan menghilangkan masalah skalabilitas mengenai Ethereum.

Aplikasi DeFi yang popular

Atribut utama DeFi dalam cryptocurrency boleh dikreditkan kepada teknologi blockchain itu sendiri, otak di sebalik Decentralized Finance atau DeFi. Aplikasi DeFi merangkumi nama kutub berikut.

Pertukaran atau DEX yang terdesentralisasi

Pertukaran Desentralisasi atau DEX adalah rakan niaga DeFi dari pertukaran konvensional. DEX adalah aplikasi dalam talian yang khusus untuk pertukaran mata wang kripto untuk menukar sebarang jenis mata wang.

Pertukaran yang terdesentralisasi adalah jenis platform seperti itu dengan lebih banyak ciri premium. DEX membolehkan penggunanya berhubung secara langsung antara satu sama lain dan memperdagangkan koin dan aset kripto tanpa penglibatan perantara. Penghapusan perantara menjadikan pertukaran lebih peribadi, selamat, dan boleh dipercayai, membasmi penipuan dan pencurian juga.

Stabilcoins

Stabilcoin boleh digambarkan sebagai cryptocurrency yang disokong oleh mata wang konvensional sebagai cagaran. Secara teknikal bukan cryptocurrency; nilainya diukur berdasarkan mata wang fiat sokongan, misalnya, Euro atau Dolar. Volatiliti cryptocurrency menyebabkan wujudnya syiling stabil dalam usaha untuk memberikan pilihan stabil di dunia DeFi menggunakan kelebihan kedua-dua pasaran konvensional dan protokol blockchain.

Platform pinjaman

Platform pinjaman dikembangkan sedemikian rupa sehingga dengan penggunaan hubungan pintar, mereka dapat menjadi pengganti perantara. Sebagai contoh, bank tidak lagi diperlukan dengan evolusi platform pinjaman seperti itu.

Bitcoin yang dibungkus atau WTBC

Aplikasi DeFi yang sangat bermanfaat boleh dibungkus bitcoin. Bitcoin dibungkus adalah kaedah menggunakan Bitcoin dalam aplikasi Ethereum sehingga dapat digunakan secara langsung dalam sistem Defi Ethereum. WBTC dapat memberi pengguna faedah memperoleh minat dalam bitcoin.

Pasaran ramalan

Pasaran ramalan adalah platform praktikal untuk membida. Mereka adalah rangkaian ramalan untuk menafsirkan kemungkinan hasil peristiwa nyata di dunia nyata sebagai pilihan raya dan menggunakan maklumat tersebut untuk membuat keputusan pelaburan yang tepat. DeFi bersepadu dalam pasaran ramalan ini bertujuan untuk menghilangkan perantara sambil menawarkan fungsi yang sama.

Baca Lagi: 7 Ramalan Cryptocurrency untuk 2021 Yang Semua Orang Akan Setuju

Kegunaan Desentralisasi Kewangan dan DeFi dalam Cryptocurrency:

1. Pengurusan aset

DeFi dalam cryptocurrency menjadikan anda pengurus cryptocurrency anda dan bukannya bank negara di negara anda. Dompet kripto seperti MetaMask, Gnosis Safe, dan Argent membantu anda dengan berkesan dan selamat dengan aplikasi terdesentralisasi untuk melakukan segala-galanya dari pembelian, penjualan, dan penggerakkan crypto untuk mendapatkan minat pada sumber berkomputer anda.

Di ruang DeFi, anda memiliki maklumat anda: MetaMask, misalnya, menyimpan kata laluan dan kunci peribadi anda dalam bentuk yang dienkripsi secara tempatan pada alat anda, jadi anda hanya mendekati rekod dan maklumat anda.

2. DAO

DAO bermaksud organisasi autonomi yang terdesentralisasi. Ini adalah jaringan yang berkolaborasi seperti yang ditunjukkan oleh pedoman yang dikodekan pada blockchain, menghapus syarat untuk elemen regulasi yang pekat. Beberapa konvensyen arus perdana di ruang DeFi, seperti Maker dan Compound, telah mengirimkan DAO untuk mengumpulkan janji, mengawasi aktiviti kewangan, dan pentadbiran yang terdesentralisasi ke kawasan setempat.

3. Analisis data

Sebagai hasil dari kadar ketelusan fenomenal mereka mengenai maklumat transaksi dan tindakan organisasi, DeFi menawarkan titik fokus khusus untuk pendedahan maklumat, pemeriksaan, dan penyelesaian masalah. Perkembangan aplikasi DeFi baru telah mendorong peningkatan berbagai aplikasi dan papan pemuka, misalnya, DeFi Pulse dan Codefi Data, yang membantu klien melacak aset dalam konvensi DeFi, mengira risiko, dan gambaran keseluruhan hasil dan kecairan.

4. Alat pengembangan dan pengekodan

Salah satu objektif protokol DeFi merangkumi komposit, yang bermaksud pelbagai segmen kerangka kerja pasti dapat mengaitkan dan saling beroperasi. Seperti yang dapat dilihat dari berbagai macam aplikasi DeFi yang terkoordinasi, kod komposit telah memberikan impak rangkaian yang hebat di mana kawasan tempatan terus berkembang berdasarkan apa yang telah dikumpulkan oleh orang lain. Banyak yang membandingkan kitaran peningkatan DeFi dengan bekerja dengan legos – seterusnya, yang terkenal sebagai "wang wang." Dari perpustakaan perjanjian cemerlang Truffle hingga suite API Infura hingga alat keselamatan Diligence, kebanyakan pereka blockchain yang popular termasuk Ethereum kini bersedia untuk membuat dan mengirimkan aplikasi DeFi dengan gabungan alat dan gabungan keselamatan penuh..

5. Permainan

Kekompakan DeFi telah memberi peluang kepada pembangun untuk membina protokol DeFi yang disatukan dengan pelbagai dimensi. Permainan berasaskan blockchain telah menjadi kes penggunaan utama untuk kewangan yang terdesentralisasi kerana ekonomi fungsional dan model kreatif mereka.

Sebagai contoh, Pool Together adalah lotere dana pelaburan yang diperiksa tanpa musibah yang memberi kuasa kepada pelanggan untuk membeli tiket pendahuluan dengan menyimpan DAI stablecoin, yang kemudian disatukan dan dipinjamkan ke konvensyen pasaran mata wang Compound untuk memperoleh pendapatan..

6. Identiti

Kewangan DeFi dapat mengurangkan prasyarat jaminan untuk individu yang tidak mempunyai aset tambahan dan membantu menilai kebolehpercayaan pelanggan. Sesiapa yang mempunyai sambungan web boleh mendekati aplikasi DeFi sambil menjaga hak dan kawalan maklumat dan sumber daya mereka.

7. Tokenisasi

Tokenization adalah salah satu asas kewangan terdesentralisasi dan kelebihan teknologi blockchain, otak di belakang DeFi. Token memacu organisasi dan membuka pelbagai prospek kewangan. Pada dasarnya, token adalah sumber berkomputer yang dibuat, diberikan, dan diawasi pada blockchain. Token bertujuan agar selamat dan dapat disesuaikan dengan segera, dan ia dapat disesuaikan dengan kod. Token berasaskan blockchain dianggap sebagai pilihan yang selamat dan maju untuk pelanggan di seluruh dunia untuk mengakses, menukar, dan menyimpan cryptocurrency.

8. Pasaran Crypto

Aplikasi DeFi menyokong pelbagai pusat komersial dalam talian yang membolehkan pelanggan memperdagangkan item dan pentadbiran secara universal. Segala-galanya dari pertunjukan pengkodan bebas hingga koleksi yang maju dan dari permata dan pakaian yang boleh diperakui dijual di pasar ini.

Perolehan dan Pelaburan dalam DeFi

Menggunakan aplikasi pinjaman berasaskan blockchain, seperti yang dirujuk di atas, pelanggan dapat menghasilkan "pendapatan automatik" dengan mengeluarkan wang tunai mereka dan menjana pendapatan dari pendahuluan. Sebagai contoh, pertanian hasil berpotensi untuk memberikan pulangan pelaburan dalam skala besar, namun, dengan kadar risiko yang lebih tinggi. Ia menganggap pelanggan menggunakan bahagian pinjaman dari DeFi untuk memberikan sumber daya kripto mereka sesuatu, yang menghasilkan pulangan yang ideal.

Namun, ketika DeFi telah berkembang dalam aksi dan kemasyhuran hingga tahun 2020, banyak aplikasi DeFi, misalnya, koin YAM, telah gagal secara spektakuler, sehingga menyebabkan kapitalisasi pasar dari Sebentar lagi $ 60 juta hingga $ 0. Projek DeFi lain, termasuk Hotdog dan Pizza, menghadapi nasib yang serupa, dan banyak spekulator kehilangan banyak wang.

Masa Depan DeFi

Walaupun bilangan individu yang semakin meningkat tertarik dengan aplikasi DeFi ini, sukar untuk menyatakan kemungkinan masa depan rangkaian ini. Masa depan DeFi bergantung pada orang yang menganggapnya berharga dan mengapa. Ramai yang percaya bahawa protokol DeFi yang berbeza dapat menarik banyak pelanggan baru dengan membuat aplikasi monetari lebih komprehensif dan terbuka kepada individu yang biasanya tidak mendekati tahap tersebut.

Inovasi monetari ini baru, eksplorasi, dan mudah, terutama mengenai keselamatan atau kemampuan menyesuaikan diri. Ethereum 2.0 dapat mengatasi masalah fleksibiliti melalui idea yang dikenali sebagai pelarian, kaedah pemisahan set data tersembunyi menjadi kepingan yang lebih sederhana yang lebih munasabah untuk digunakan oleh pelanggan tunggal.

Mula Melabur dalam Cryptocurrency Dengan eToro

eToro adalah platform perdagangan sosial terbaik di dunia. Dengan ciri yang dibangunkan dengan baik, eToro adalah tempat yang tepat di mana anda boleh melabur dalam cryptocurrency. Cuba eToro untuk mendapatkan ciri premium yang paling banyak untuk keperluan crypto anda.

eToro – Platform Cryptocurrency Terbaik

eToro telah membuktikan bahawa mereka boleh dipercayai dalam industri Crypto selama bertahun-tahun – kami mengesyorkan anda mencubanya.

Mata wang maya sangat tidak stabil. Modal anda berisiko.

Baca Lagi:

Apakah Cryptocurrency Terbaik Untuk Berdagang Pada 2021?

10 Ramalan Harga Bitcoin Bold Untuk 2021

Ramalan Harga Ethereum 2021-2025

Apakah 9 Altcoin Teratas yang Akan Dilaburkan pada 2021?

Perkara utama

  • Kaedah pertukaran crypto moden yang membolehkan sistem kewangan menjadi lebih senang sekarang adalah DeFi atau pembiayaan terdesentralisasi.
  • Kepentingan DeFi dapat difahami dengan fakta bahawa jumlah nilai yang dikunci dalam DeFi menurut DefiPulse adalah lebih dari $ 25.15 bilion.
  • Blockchain tetap menjadi otak di belakang dunia DeFi mulai dari cryptocurrency hingga DEX.
  • DeFi mempunyai ciri seperti kontrak pintar, yang memberikan pengalaman pengguna yang lebih peribadi dan disesuaikan.
  • Ciri-ciri kewangan yang terdesentralisasi merangkumi DAO, DEX, tokenisasi, perdagangan, permainan, dan pengurusan aset.
  • Beberapa faedah utama DeFi termasuk kod program yang berkesan, transaksi selamat dan peribadi. Ia juga memberikan tahap ketelusan yang lebih tinggi.
  • DeFi berpotensi untuk mengambil alih pasaran kewangan global selangkah demi selangkah.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Adblock
detector