Pautan Rantai: Merapatkan Jurang Antara Kontrak Pintar Dan Dunia Sebenar

Rantai pautan (LINK), ringkasnya, adalah rangkaian oracle yang terdesentralisasi (kami akan menerangkan apa sebenarnya) yang memberi maklumat kepada kontrak pintar di blockchain.

Dilancarkan pada bulan Jun 2017 oleh syarikat yang diberi nama tepat Kontrak Pintar, Chainlink telah menjadi kisah kejayaan sejak awal.

Pasukan di belakang Chainlink telah membuat kontrak pintar selama lebih dari lima tahun dan mendapati bahawa banyak dari mereka memerlukan aliran data langsung untuk mengesahkan jika acara telah berlaku.

Dengan mewujudkan rangkaian yang terdesentralisasi ini, Pautan Rantai akan dapat berhubung kontrak pintar merentasi rantaian.

Adakah Chainlink merupakan pelaburan yang bijak? Mari kita cari.

Ingin belajar bagaimana memperdagangkan cryptocurrency seperti pro? Ambil kami kursus cryptocurrency!

Apa yang cuba dicapai oleh Chainlink?

rantai pautan, kontrak pintar

Perkara utama yang cuba dicapai oleh Chainlink adalah buat kontrak pintar yang bergantung pada data masa nyata.

Untuk memahami sepenuhnya apa yang ingin dicapai oleh Chainlink, pertama-tama kita perlu memahami apa itu oracle dan bagaimana kaitannya dengan kontrak pintar.

Oracle adalah ‘ejen‘Yang keluar dan mengesahkan data dunia nyata dan melaporkan maklumat ini kembali ke kontrak pintar.

Rantai blok yang menggunakan kontrak pintar memerlukan oracle kerana mereka tidak dapat mengakses maklumat di luar rangkaian mereka terutamanya kerana cara mereka dibuat secara kriptografi.

Walau bagaimanapun, ada masalah utama dengan oracle kerana mereka sebahagian besarnya berpusat dan oleh itu semua maklumat mereka berasal dari satu sumber, yang mungkin tidak betul sepanjang masa.

Kami juga mungkin tidak pasti bahawa kami boleh mempercayai sepenuhnya oracle.

Hari ini tidak ada perkhidmatan oracle yang hebat di luar sana, sebaliknya, terdapat perkhidmatan oracle terpusat yang dikendalikan oleh sekumpulan kecil orang, anda tidak dapat mengetahui sejauh mana tepatnya.

Tambahan, industri yang berlainan akan mahukan perjanjian yang berbeza dari oracle mereka dan mereka merancang untuk membawa orang dari pelbagai industri yang berbeza untuk membuat rangkaian serba guna.

Sekiranya data yang salah diberikan kepada a kontrak pintar, ia boleh mencetuskannya pada ibu yang salaht, yang dalam beberapa kes boleh menjadi bencana.

Ethereum dan lain-lain kontrak pintar platform memerlukan data dunia nyata untuk berfungsi. Ia adalah perkara penting yang tidak akan berjaya tanpanya.

Pautan Rantai mahu menjadi orang tengah antara kontrak pintar pada blockchain dan dunia nyata.

Apa yang mereka cadangkan adalah rangkaian oracle yang selamat pada blockchain yang terdesentralisasi, untuk membolehkan kontrak pintar berhubung dengan data luaran dengan data yang betul.

Sepatutnya, sesiapa sahaja yang mempunyai suapan data akan dapat membekalkan data untuk kontrak pintar dan sebagai balasannya akan menerima token LINK.

Individu atau organisasi ini dipanggil ‘Node Operators’.

Perkara lain yang cuba dilakukan oleh Chainlink ialah mewujudkan interoperabiliti antara blockchain yang berlainan; untuk mewujudkan rangkaian blockchain yang terdesentralisasi.

Siapa yang mengusahakan Chainlink?

Orang utama di belakang Chainlink adalah CEO Sergey Nazarov dan CTO Steve Ellis.

Nazarov mempunyai kepentingan dalam cryptocurrency sejak 2011 dan merupakan usahawan bersiri. Sebelum mengerjakan Chainlink, dia bekerja di Secure Asset Exchange, sebuah rangkaian pertukaran, dan CryptoMail, sebuah perkhidmatan e-mel yang terdesentralisasi.

Ellis juga bekerjasama dengan Nazarov di Secure Asset Exchange.

Chainlink telah berjaya mendapatkan rakan kongsi.

Salah satu rakan kongsi terbesar mereka ialah SWIFT (Society for Worldwide Interbank Financial Telecommunication), pengendali pertukaran global terkemuka untuk bank dan menghubungkan lebih dari 11,000 institusi kewangan di seluruh dunia.

SWIFT bekerjasama dengan Chainlink untuk membuat Smart Oracle SWIFT mereka yang akan menghubungkan kontrak pintar ke suapan data.

Bermitra dengan SWIFT adalah masalah besar dan menimbulkan banyak gembar-gembur mengenai Chainlink.

Chainlink juga bekerjasama dengan Google dan organisasi seperti IC3 serta banyak akademik.

Bagaimana Chainlink berfungsi?

rangkaian chainlink

Chainlink akan membuat blockchain dari oracle yang berbeza dan pengguna akan dapat memeriksa seberapa baik oracle dengan memeriksa prestasi masa lalu mereka.

Rangkaian Chainlink terdiri daripada dua bahagian: on-chain yang berfungsi pada blockchain; luar rantai, yang merupakan maklumat di dunia nyata.

Kedua-dua bahagian perlu berinteraksi dengan cekap agar Chainlink berjaya.

Kontrak pintar akan menggunakan data dari pelbagai oracle untuk mendapatkan kata sepakat mengenai sekiranya suatu peristiwa telah berlaku.

Oracle juga diharapkan dapat menggunakan pelbagai sumber maklumat juga.

Token LINK akan digunakan untuk kontrak pintar dan untuk membayar Operator Node dan semua bahagian kontrak mempunyai kos yang berkaitan dengannya.

Kontrak pintar juga akan mempunyai pilihan untuk melaksanakan denda penalti kerana berkelakuan buruk, yang harus dibayar oleh oracle.

Setakat ini, Chainlink dapat menyediakan rangkaian oracle yang terdesentralisasi kepada Bitcoin, Ethereum dan Hyperledger.

Bilangan rantaian blok yang akan berfungsi kemungkinan akan meningkat seiring dengan berjalannya waktu.

Pautan Rantai melancarkan mainnet di atas Ethereum dan LINK token adalah token ERC20, namun, apabila ia semakin popular, ia mungkin bergerak dan menyiapkan blockchain sendiri.

Chainlink juga sedang dibangun dengan mempertimbangkan peningkatan kemampuan sehingga secara teori, seiring berjalannya waktu ia akan dapat terus dikembangkan dan tidak ketinggalan.

Untuk mengetahui lebih lanjut mengenai bagaimana Chainlink berfungsi dan bagaimana mereka mengubah kontrak pintar, anda boleh melihatnya kertas putih.

Bagaimana prestasi Chainlink?

Chainlink mempunyai permodalan pasaran sebanyak $ 767,566,703, jumlah dagangan 24 jam berjumlah $ 92,795,573, dan bekalan beredar sebanyak 350,000,000 token LINK dari jumlah keseluruhan 1,000,000,000 token LINK, pada masa penulisan mengikut CoinMarketCap.

Chainlink mempunyai Cap pasaran ke-16 terbesar dan satu LINK token berharga $ 2.22.

Mengimbas kembali Chainlink secara historis, Chainlink mencapai kapitalisasi pasaran tertinggi $ 1.4 bilion pada bulan Jun 2019 dan satu token berharga $ 4.05, hampir dua kali ganda nilainya hari ini.

Nilai Chainlink terendah adalah $ 0.13 per token LINK setelah dikeluarkan.

Chainlink agak baru di kancah kripto sehingga tidak dilancarkan pada tahun 2017.

Persidangan juga memberi kesan positif terhadap prestasi Chainlink.

Adakah Chainlink akan mencapai tahap tertinggi lagi?

Seperti biasa dengan soalan ini, sukar untuk dinyatakan.

Ramai pengulas cryptocurrency percaya bahawa pasaran kripto lebih matang sekarang dan pasaran lembu lain seperti pada tahun 2017 kurang cenderung.

Yang menyatakan, sekiranya Pautan Rantai bekerjasama dengan bank besar atau penyedia pembayaran seperti Visa atau MasterCard, the LINK token boleh meningkat secara dramatik, serta cryptocurrency lain.

Nilai duit syiling LINK secara beransur-ansur akan meningkat apabila lebih banyak perkongsian dicapai.

Perlu juga diperhatikan bahwa Chainlink telah meningkat dengan cepat dalam waktu singkat, yang dapat dilihat sebagai pertanda baik bahawa ia dapat terus berkembang.

Adakah Chainlink layak dilaburkan dalam?

melabur dalam chainlink

Sekiranya anda percaya bahawa teknologi kontrak pintar dan interoperabilitas antara blockchain adalah jalan maju, maka Chainlink mungkin merupakan pelaburan yang bijak bagi anda.

Chainlink telah membuktikan bahawa ia dapat memasukkan organisasi besar seperti SWIFT ke dalam teknologi blockchain dan masih awal.

Kemungkinan Chainlink akan berjaya, walaupun dengan jumlah yang belum dapat dilihat.

Sekiranya dapat terus melakukan ini, ia mungkin bekerjasama dengan lebih banyak syarikat besar dan blockchain yang memerlukan perkhidmatan serupa untuk kontrak pintar.

Walau bagaimanapun, ini tidak semestinya Chainlink akan menjadi cryptocurrency nombor satu.

Cara ia dirancang adalah bekerja bersama dengan cryptocurrency yang ada, bukan untuk menggantikannya.

Perkara lain yang perlu diingat ialah token LINK tidak dirancang untuk ditransaksikan dan oleh itu penggunaannya kemungkinan akan kekal dalam kontrak pintar.

Tetapi seperti banyak cryptocurrency lain, tidak banyak yang dirancang untuk menjadi pelaburan spekulatif.

Pautan Rantai kemungkinan akan menjauhkan peminat kripto yang mungkin akan melihatnya sebagai alat untuk perniagaan besar.

Dengan bekerja dengan bank, Chainlink akan masuk persaingan langsung dengan Riak, yang akan sukar ditewaskan.

Saingan lain adalah Aeternity, yang juga berusaha untuk mewujudkan rangkaian oracle yang terdesentralisasi.

Pautan Rantai juga akan bersaing dengan blockchain lain yang cuba menawarkan interoperabiliti. Yang dikatakan, nampaknya ia berada di depan mereka setakat ini.

Walaupun secara teknikal ada orang yang boleh menjadi oracle, kemungkinan besar organisasi besar seperti Bursa Saham New York dan sukar bagi setiap pengguna untuk bersaing.

Ini mungkin bermaksud bahawa Chainlink akhirnya cukup berpusat, yang bertentangan dengan apa yang mereka ingin capai.

Perkara utama

Sekiranya anda ingat apa-apa dari artikel ini, jadikan ini sebagai perkara utama.

  • Pautan Rantai bertujuan untuk mewujudkan rangkaian oracle yang terdesentralisasi. Oracle adalah apa yang memberi makan data kontrak pintar dari dunia nyata.
  • The LINK token diberikan kepada oracle untuk pekerjaan mereka. Pada masa ini, token LINK adalah yang ke-16 terbesar di CoinMarketCap.
  • Pautan Rantai juga ingin mewujudkan interoperabiliti antara blockchain. Dengan cara ini rantaian blok yang berbeza dapat bercakap antara satu sama lain dan menyampaikan data.
  • SWIFT dan Google adalah dua nama terbesar yang boleh digunakan Pautan Rantai. Sekiranya Chainlink dapat terus menjadi rakan kongsi, kemungkinan harga akan naik.

Belajar berniaga Chainlink dengan kursus cryptocurrency kami

Ingin mengetahui lebih lanjut mengenai cryptocurrency lain dan bagaimana memperdagangkannya? Kemudian daftar ke kursus perdagangan cryptocurrency kami!

Sekiranya anda seronok membaca artikel ini dari Pendidikan Perdagangan, sila beri seperti itu dan kongsikan kepada orang lain yang anda rasa mungkin juga menarik.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me