Post-Blockchain: Alternatif Untuk Teknologi Blockchain

Teknologi blockchain boleh digunakan dalam pelbagai cara. Terdapat banyak industri yang boleh memanfaatkan penggunaannya.

Walau bagaimanapun, ia bukan hanya perlu menggunakan satu rantai dan tidak semua rantaian blok berfungsi dengan cara yang sama.

Dengan bereksperimen dengan teknologi blockchain dan menggunakannya dengan cara yang berbeza, masalah seperti skalabilitas, kelajuan dan keselamatan diharapkan dapat diatasi.

Beberapa algoritma menggunakan lebih dari satu blockchain dan baru-baru ini, beberapa alternatif untuk blockchain juga mula muncul.

Bukti Kerja dan Bukti Kepentingan

Pertama, kita perlu memahami bahawa terdapat perbezaan mendasar bagaimana kebanyakan blok block berfungsi.

Kebanyakan cryptocurrency menggunakan sama ada Bukti Kerja (PoW) atau Bukti Kepentingan (PoS). Anda boleh membaca lebih lanjut mengenai kedua-duanya di sini.

Perbezaan utama antara keduanya adalah bahawa PoW menggunakan pelombong, yang menjadikannya sangat selamat, tetapi juga mahal kerana pelombong menggunakan banyak tenaga.

PoS tidak memerlukan penambangan, sebaliknya, mengesahkan blok bergantung pada seberapa besar saham yang dimiliki seseorang atau pada dasarnya berapa banyak syiling yang mereka miliki dan umur pegangan masing-masing.

Rangkaian awam dan swasta

rangkaian awam dan swasta

Anda mungkin menyedari bahawa kebanyakan cryptocurrency beroperasi dengan lejar diedarkan.

Dalam kebanyakan kes, lejar ini terbuka sepenuhnya untuk orang ramai dan sesiapa sahaja dapat melihat transaksi antara individu yang berbeza.

Manfaat teknologi ini ialah mencegah penipuan dan perbelanjaan berganda.

Namun, tidak semua orang mahu semua maklumat transaksi mereka menjadi umum. Terdapat banyak di luar sana yang melihat ketelusan itu berpotensi berbahaya.


Jadi, untuk mengatasi ini, terdapat rantai peribadi. Walau bagaimanapun, ini bukan hanya untuk cryptocurrency, ia juga boleh digunakan oleh syarikat swasta yang ingin menyimpan maklumat dalam organisasi mereka.

Hibrida

Ini adalah rantaian yang memanfaatkan faedah blockchain swasta dengan blockchain awam. Dalam kes sedemikian, rantaian blok ini mungkin ‘dibenarkan’ tetapi pada masa yang sama terbuka.

Terdapat juga banyak variasi PoW atau PoS yang saling meminjam antara satu sama lain.

Oleh kerana cryptocurrency baru terus muncul, blockchain yang berbeza terus dikembangkan menggunakan elemen yang berbeza dari cryptocurrency yang sudah ada.

Namun, walaupun berusaha mengambil bahagian yang terbaik, tidak selalu bermaksud apa yang diperkenalkan lebih baik.

Rantai Sampingan

rantai sampingan

Rantai sampingan, atau rantai anak, pada dasarnya adalah rantaian sekunder yang berfungsi bersama dengan rantai utama.

Kini terdapat beberapa rantaian blok yang menggunakan a rantai kedua untuk menangani perkara seperti kontrak pintar.

Dengan melakukan ini mereka dapat meningkatkan kelajuan dan skalabiliti dengan menjauhkan ciri kontrak pintar dari blockchain utama, yang kemudiannya dapat memberi tumpuan khusus pada transaksi.

Rantai sampingan boleh digunakan untuk tujuan lain juga. Terdapat beberapa rantai yang berinteraksi dengan rantai utama, masing-masing digunakan untuk tujuan yang berbeza.

Beberapa tujuan ini mungkin berkaitan secara khusus dengan jenis pembayaran yang berbeza atau bahkan dengan dApps yang boleh dibina di atas blockchain.

Mungkin salah satu cara terbaik untuk menggunakan rantai sampingan adalah untuk urus niaga yang lebih kecil dan rantai utama untuk transaksi yang lebih besar. Ini boleh menjadikan bayaran dan masa transaksi lebih adil.

Ini kerana urus niaga yang lebih besar pada rantai yang lebih besar boleh memakan masa lebih lama dan transaksi kecil dapat lebih cepat.

Ini juga dapat menghilangkan masalah transaksi yang lebih besar disukai berbanding transaksi yang lebih kecil semasa proses pengesahan.

Rantai sampingan atau rantai anak dapat menjadi cara yang layak untuk menangani penskalaan dan membantu teknologi blockchain menangani lalu lintas ketika rangkaian terus berkembang.

Post-blockchain: Alternatifnya

Sama seperti yang anda fikir blockchain tidak dapat membingungkan lagi, sejumlah kriptografi dan algoritma konsensus baru muncul yang mendakwa melakukan lebih baik daripada blockchain.

Mungkinkah mereka adalah cryptocurrency generasi keempat? Siapa tahu, kita mungkin mesti melepaskan semua yang kita tahu mengenai blockchain.

Kusut IOTA

iota kusut

IOTA adalah cryptocurrency yang berfungsi tanpa blockchain. Sebaliknya, ia menggunakan apa yang disebutnya Tangle yang merupakan ‘DAG.

DAG bermaksud Graf Akiklik Langsung dan menggunakan susunan topologi untuk mengatur struktur data.

Untuk setiap transaksi yang ditambahkan, kekusutan mengesahkan dua. Secara teorinya, semakin banyak urus niaga yang berlaku di rangkaian, semakin pantas.

Setiap sambungan disebut tepi. Di sinilah urus niaga disahkan. Secara teorinya, tidak ada garis langsung dalam kekusutan, namun, transaksi baru akan selalu berada di hujung grafik.

Transaksi juga dikenali sebagai ‘laman web’ dan akhirnya disebut ‘petua’. Mereka menunggu untuk disahkan oleh urus niaga seterusnya yang akan mengikutinya.

Semakin lama transaksi diterima di rangkaian, semakin sukar untuk melakukan perbelanjaan berganda.

Kerana cara kerja kusut, sangat ringan. Ini bermaksud bahawa mana-mana mesin boleh memproses transaksi sekiranya mempunyai sambungan Internet.

Dan itulah sebenarnya rancangan IOTA untuk digunakan; peranti yang menggunakan IoT (Internet perkara).

Dalam rancangan besar mereka, mana-mana peranti yang menggunakan IoT akan dapat bertindak sebagai simpul dan memudahkan transaksi.

Kekusutan juga tidak mempunyai blok yang memerlukan penambang. Ini menjadikan transaksi lebih murah kerana tidak perlu ditambang.

Tambahan lagi, kerana secara teori semakin banyak transaksi yang berlaku semakin cepat, ia berlaku harus lebih berskala daripada blockchain juga.

Kritikan

Ada yang mengkritik DAG kerana mungkin tidak dapat mengelakkan perbelanjaan berganda dan mungkin lebih terbuka 51% serangan.

Sebenarnya, agar kekusutan dapat dikawal, hanya 34% rangkaian yang perlu diserang, yang menjadikannya lebih rentan daripada blockchain.

DAG juga tidak bagus untuk kontrak pintar kerana sukar untuk menentukan urutan transaksi.

Dengan blockchain, lebih mudah kerana anda mempunyai blok yang datang satu demi satu dan sangat senang dilihat. DAG mungkin memerlukan lapisan kedua untuk ciri kontrak pintar.

Terdapat juga tidak ada insentif untuk menjadi node dalam rangkaian kerana anda tidak menerima apa-apa. Dengan rantaian blok, di mana perlombongan diperlukan, insentifnya adalah anda dapat memperoleh hasil dari perlombongan.

DAG juga telah wujud selama lebih dari 30 tahun dan konsepnya tidak baru. Orang sudah sedia maklum akan batasan mereka.

Teknologi blockchain jauh lebih baru dan mengatasi beberapa masalah yang dihadapi oleh DAG.

Walaupun IOTA melakukan beberapa perkara dengan baik, mereka juga melakukannya mengalami beberapa peristiwa PR yang buruk yang tidak membantu perjuangan mereka.

Hashgraph

hashgraph

Hashgraph adalah teknologi alternatif lain untuk blockchain yang mendakwa melakukan sesuatu dengan lebih baik.

Mereka menegaskan bahawa mereka dapat menangani 250,000 transaksi sesaat, yang lebih daripada 10 kali dari kemampuan Visa.

Mereka mahu menjadi algoritma pengundian, bukan PoS atau PoW, yang mereka katakan lebih adil dan kurang berpusat.

Urus niaga ditangani secara tidak segerak, yang bermaksud bahawa transaksi tidak perlu menunggu transaksi lain sebelum mereka seperti yang dilakukan dengan PoS atau PoW.

Selain itu, dengan PoW, penambang dapat memilih blok mana yang akan ditambang berdasarkan ganjaran yang akan mereka terima, dan oleh itu mereka dapat melangkau blok sebelumnya jika ganjaran untuk penambangannya lebih kecil.

Hashgraph menggunakan apa yang mereka sebut sebagai ‘protokol gosip’. Ini untuk mengatasi masalah lebar jalur dengan algoritma pengundian.

Kerana mereka memerlukan semua orang untuk berkomunikasi antara satu sama lain, ini memberi banyak berat pada lebar jalur.

Protokol gosip mempermudah proses ini dengan mengacaknya. Daripada setiap nod bercakap pada setiap nod yang lain pada masa yang sama, masing-masing nod akan berkomunikasi secara rawak dengan nod lain.

Mereka memanggil ini ‘gosip mengenai gosip’. Setiap nod berkongsi semua yang mereka lihat dengan nod lain. Berkesan, berkongsi gosip orang lain.

Akhirnya, secara matematik, konsensus akan dicapai kerana semua maklumat dikongsi, dan lebar jalur disimpan dan tidak terlalu tertekan.

Hashgraph juga percaya bahawa protokol ini lebih murah kerana perlombongan tidak diperlukan.

Untuk mengatasinya, Hashgraph juga mungkin lebih selamat daripada teknologi blockchain. Untuk berjaya menyerang sistem, anda perlu menyerang semua anggota pada masa yang sama.

Perbuatan seperti itu pada dasarnya mustahil dan akan sangat mahal.

Kritikan

Terdapat masalah dengan Hashgraph. Mungkin makhluk terbesar bahawa ia adalah teknologi yang dipatenkan yang dimiliki oleh Swirlds.

Ini mungkin bermaksud bahawa ia hanya akan menjadi alat untuk syarikat dan bukan untuk orang ramai.

Ia juga tidak dianggap terdesentralisasi atau sumber terbuka. Untuk menggunakannya, anda perlu meminta SDK (kit pengembangan perisian).

Algoritma itu sendiri terdesentralisasi, tetapi bukan syarikat, Swirlds, atau pemilikan di belakang Hashgraph.

Masalah lain dengan Hashgraph adalah bahawa ia tidak menyimpan rekod sejarah semua transaksi. Lama kelamaan mereka dikeluarkan.

Pengkritik mengatakan bahawa ini boleh menjadi masalah kerana akan lebih sukar untuk membuktikan bahawa transaksi berlaku pada masa lalu.

Holochain

holokain

Holochain juga tidak menggunakan PoS atau PoW dan merupakan sistem ejen-sentrik.

Ia sangat berbeza sehingga sebagai pengguna anda harus melepaskan banyak konsep yang berkaitan dengan blockchain dan cryptocurrency.

Secara teknikal, tidak ada mekanisme konsensus. Sebaliknya, ada apa yang mereka sebut DNA dan ada tidak ada satu lejar.

Seperti ejen-berpusat, setiap pemaju akan mempunyai konsensus dan peraturan masing-masing untuk bahagian sistem mereka.

Sebagai ejen, anda akan menyimpan semua data anda dalam hashchain untuk anda mengawal dan menyimpan identiti anda.

Holochain kononnya bagus untuk membina dApps, yang nampaknya menjadi fokus utama mereka dan secara berkesan dapat menjadikan mereka saingan kepada Ethereum.

Holochain secara berkesan merupakan kerangka kerja untuk pemaju yang dapat membuat peraturan sendiri untuk apa yang mereka buat dan semakin popular dApp, semakin banyak kuasa hosting yang mereka terima.

Seperti Hashgraph, Holochain juga menggunakan protokol gosip, namun, mereka menyebutnya sebagai ‘sistem imun’. Ini digunakan untuk menghentikan pelakon jahat.

Skop Holochain lebih besar daripada sekadar dApps. Dari satu segi, mereka mahu merevolusikan Internet. Holochain telah dirancang sedemikian pembangun boleh membina blockchain mereka sendiri di atas sistem mereka.

Cara Holochain berfungsi sama dengan Torrents ’ Jadual Hash yang diedarkan (DHT).

Daripada mengumpulkan maklumat dari semua orang di rangkaian, ia hanya mengumpulkan maklumat dari beberapa nod. Mencapai kata sepakat bukanlah objektif.

Holochain juga tidak mempunyai token asli ke rangkaian. Sebaliknya, yang ada ialah Token Holo (PANAS) dan token ini diberikan kepada node untuk hosting dApps.

Nilai Holo akan disokong dengan kekuatan pengkomputeran rangkaian dan jumlah Holo dapat berkembang atau berkontrak bergantung pada keperluan sistem.

Kritikan

Ada yang ragu-ragu terhadap Holochain, bimbang hal itu teknologi itu akan memberi tanggungjawab kepada pembangun bahawa mereka mungkin tidak dapat menangani.

Dengan teknologi blockchain, sudah ada banyak masalah sahaja yang masih belum ditangani dan memberi lebih banyak tanggungjawab kepada pembangun boleh mengakibatkan lebih banyak masalah.

Yang lain prihatin terhadap sistem kekebalan tubuh Holochain, tidak pasti apakah ia dapat menangkis pelaku buruk.

Mungkin juga pelaku buruk ini mengambil alih sistem imun dan menjalankannya sendiri.

Adakah kita sudah melihat akhir blockchain sudah?

Tidak, masih terlalu awal untuk mengatakan perkara seperti itu pada ketika ini.

Teknologi blockchain itu sendiri masih sangat baru dan masih jauh sebelum digunakan oleh pengguna arus perdana.

Kami belum melihat sejauh mana keberkesanannya dalam penggunaan sehari-hari oleh orang ramai dan variasi blockchain mana yang paling berkesan.

Walaupun terdapat alternatif untuk blockchain dengan beberapa kelebihan, tidak ada versi teknologi blockchain yang diperbaiki dengan jelas pada ketika ini.

Perkara utama

Sekiranya anda ingat apa-apa dari artikel ini, jadikan ini sebagai perkara utama.

  • Blockchain boleh beroperasi dengan cara yang berbeza. Mereka boleh menjadi PoS atau PoW, awam atau swasta atau kacukan dari jenis ini.
  • Beberapa cryptocurrency menggunakan sampingan. Mereka dapat menguruskan fungsi yang berbeza, seperti kontrak pintar, dan meningkatkan prestasi.
  • Terdapat alternatif untuk teknologi blockchain. Terdapat pelbagai cara lain untuk cryptocurrency berfungsi.
  • Masih terlalu awal untuk meramalkan alternatif mana yang akan bertahan. Blockchain itu sendiri masih sangat baru dan masih banyak jalan sebelum penggunaan arus perdana.

Sekiranya anda seronok membaca artikel ini dari Pendidikan Perdagangan, sila beri seperti itu dan kongsikan kepada orang lain yang anda rasa mungkin juga menarik.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Adblock
detector