Satoshi Nakamoto: Apa Yang Kita Tahu Tentang Dia?

10 tahun kemudian dan identiti Satoshi Nakamoto masih menjadi misteri lengkap dan kami masih tidak dapat membuat gambaran lengkap tentang siapa dia.

Semua yang kita tahu mengenai dia berasal dari Bitcoin kertas putih, forum dan e-mel, yang kebanyakannya masih dapat dilihat dalam talian. Tidak ada orang yang bekerja dengannya bertemu dengannya secara langsung.

Nakamoto hilang pada tahun 2011 dan berhenti menyiarkan di forum dan menulis e-mel dan tidak ada lagi yang didengar daripadanya.

Tetapi adakah identiti Satoshi Nakamoto penting?

Ya, Nakamoto adalah dianggarkan mempunyai 1 juta bitcoin, yang cukup banyak, terutamanya apabila anda menganggap bahawa hanya akan ada 21 juta edaran.

Pada masa penulisan, ini akan berlaku Nilai bersih Satoshi Nakamoto 2019 kira-kira $ 10.5 bilion.

Apatah lagi jika Nakamoto tiba-tiba menjual seluruh bekalannya, nilai Bitcoin boleh turun ke tahap rendah yang sukar dipercayai.

Itulah sebabnya Bitcoin telah dituduh sebagai skim Ponzi kerana pencipta dan pengasas memiliki bahagian yang begitu besar.

Namun, harus dinyatakan bahawa setakat ini, Bitcoin ini tidak bergerak sejak Nakamoto hilang.

Jadi, apa yang kita tahu mengenai identiti Satoshi Nakamoto?

Satoshi Nakamoto tidak pernah menyelesaikan Bitcoin

satoshi nakamoto dan bitcoin

Dipercayai oleh beberapa pakar bahawa Bitcoin tidak pernah selesai dan mungkin telah dikeluarkan terlalu awal.

Mereka mendakwa bahawa kertas putih Bitcoin dan banyak penulisan Nakamoto dalam talian memberikan kesan bahawa Bitcoin adalah eksperimen atau prototaip ke versi yang lebih baik.

Ini juga disokong oleh kenyataan bahawa Nakamoto masih membuat banyak perubahan pada Bitcoin dan mencadangkan banyak yang lain selepas pelancaran Bitcoin.

Nakamoto membuat banyak perubahan pada kod sumbernya sendiri dan jarang memberi alasan mengapa menurut sumber yang bekerjasama rapat dengannya, yang tidak membantu membongkarnya.

Mungkin bukti terakhir bahawa Nakamoto tidak pernah menyelesaikan Bitcoin adalah bahawa ia tidak semestinya digunakan oleh begitu banyak orang dan bahawa ia berjuang dengan penskalaan.

Sangat mungkin bahawa sebagai prototaip itu hanya seharusnya diuji di kalangan sekelompok kecil orang.

Bitcoin berpecah

Selepas Nakamoto menghilang, patah tulang dalam komuniti Bitcoin mula muncul ketika komuniti itu berusaha mengatasi masalah dengan rangkaian yang berkaitan dengan kelajuan, keselamatan dan masalah penaklukan.

Dua faktor utama yang menyebabkan berlakunya perselisihan mengenai bagaimana Bitcoin harus berjalan tanpa Nakamoto SegWitx2 (Segregated Witness) dan Lightning Network.

Semasa Bitcoin berubah, orang berpendapat jika sebenarnya masih Bitcoin kerana ia telah banyak berubah dari penglihatan asal oleh Nakamoto.

Ini menyebabkan perpecahan Bitcoin menjadi Bitcoin dan Bitcoin Cash, yang mempunyai blok lapan kali lebih besar. Dengan cara ini Bitcoin Cash dapat memproses lebih banyak transaksi dalam satu blok, mempercepat masa transaksi.

Ini adalah sesuatu yang telah disebut berulang kali oleh Nakamoto sebagai cara yang sesuai untuk terus meningkatkan Bitcoin.

Kejayaan Bitcoin Cash cukup hebat untuk menukar Roger Ver, yang biasa disebut sebagai Bitcoin Jesus, untuk terlibat dan dia kini menjadi salah satu wajah utama dalam promosi Bitcoin Cash.

Setakat ini, perubahan itu berjaya. Bitcoin Cash kini dapat memproses 61 transaksi sesaat, yang jauh lebih pantas daripada Bitcoins 7. Walau bagaimanapun, orang menyebut kebimbangan mengenai keselamatan Bitcoin Cash.

Perubahan tidak berhenti di situ. Bitcoin Cash, seperti Bitcoin sebelumnya, terus berubah dan menggunakan ciri seperti kontrak pintar.

Pengkritik tidak senang dengan ini, sekali lagi mengatakan bahawa Bitcoin Cash telah berubah terlalu banyak. Ini kemudian menyebabkan perpecahan lebih lanjut dan penciptaan Bitcoin SV (Satoshi Vision).

Apa yang kita tahu mengenai identiti Nakamoto?

satoshi nalamoto identiti

Nakamoto mengaku berasal dari Jepun dan dilahirkan pada 5 April 1975, yang akan membuatnya 44 tahun sehingga 2019.

Walaupun nama Jepun, banyak yang percaya bahawa dia berlatar belakang bahasa Inggerisnya yang sempurna dan tidak ada dokumennya, termasuk kertas putih, yang ditulis dalam bahasa Jepun.

Teori lain adalah bahawa dia dulu mungkin Amerika Jepun seperti yang disangka oleh Hal Finney, salah satu individu pertama yang terlibat dalam Bitcoin.

Ada yang menyatakan bahawa Nakamoto kadang-kadang menggunakan Bahasa Inggeris Inggeris dan ini mungkin bermaksud bahawa dia berasal dari negara komanwel.

Dia bahkan menggunakan ungkapan Inggeris seperti ‘berdarah keras’, yang banyak dilihat sebagai petunjuk bahawa dia bukan orang Amerika.

Juga banyak dipercayai bahawa latar belakangnya pasti berasal dari cypherpunk pergerakan yang sangat terlibat dalam konsep yang berkaitan dengan privasi.

Lebih jauh dari itu, kebanyakan orang percaya bahawa Satoshi Nakamoto adalah nama samaran, yang sesuai dengan idea bahawa dia berasal dari gerakan cypherpunks.

Ada yang menyatakan bahawa nama Satoshi Nakamoto berasal dari syarikat Samsung, Toshiba, Nakamichi, dan Motorola.

Menggunakan bahagian pertama dari Samsung dan Toshianda boleh membuat Satoshi, dan dengan bahagian pertama dari Nakamichi dan Motorola, anda boleh membuat Nakamoto.

Nakamoto juga menggunakan perkhidmatan e-mel tanpa nama dan menggunakan Tor untuk mendaftarkan domain Bitcoin.org, lebih menekankan fakta bahawa privasi sangat penting baginya.

Mengapa Satoshi Nakamoto hilang?

Ini mungkin ada kaitan dengan sifat Nakamoto yang mungkin berasal dari gerakan cypherpunks yang sangat berminat dengan privasi Internet dan mungkin saja Nakamoto ingin menjalani kehidupan peribadi.

Walau bagaimanapun, ada yang percaya bahawa Nakamoto hilang dengan sengaja untuk menjadikan Bitcoin lebih terdesentralisasi.

Dengan membuang dirinya, dia menyingkirkan entiti pusat yang kebanyakan orang berkaitan dengan ketika ada masalah yang harus ditangani. Dia boleh membiarkan Bitcoin menjadi miliknya sendiri dibangunkan oleh rakyat.

Walau bagaimanapun, hipotesis yang kurang menarik ialah dia ingin menjaga kerahsiaannya dan melihat Bitcoin melarikan diri, berkesan dengan 1 juta Bitcoinnya.

Lihat juga: 5 Orang yang Menjadi Jutawan dari Bitcoin

Siapa Satoshi Nakamoto? Empat identiti teratas yang mungkin

Terdapat beberapa kemungkinan identiti Satoshi Nakamoto. Walau bagaimanapun, tidak ada yang dapat dibuktikan.

Dorian Prentice Satoshi Nakamoto

Dorian Prentice Satoshi Nakamoto

Dorian adalah orang Jepun-Amerika yang nama lahirnya Satoshi Nakamoto dan yang bekerja dengan kerajaan AS sebagai jurutera sistem pada projek pertahanan terperingkat dan juga dilatih sebagai ahli fizik.

Walau bagaimanapun, Dorian secara agresif menafikan bahawa dia Nakamoto dan mendakwa tidak pernah mendengar mengenai Bitcoin sehingga dia disoal siasat tentang menjadi pencipta.

Walaupun menarik, Dorian tinggal kira-kira 2.6 batu dari Hal Finney yang banyak terlibat dalam penciptaan Bitcoin.

Yang mengatakan, ia adalah banyak mempercayai bahawa DorianNama semata-mata kebetulan atau bahawa dia mungkin seorang patsy, digunakan untuk mengalihkan perhatian dari Nakamoto yang sebenarnya.

Dorian juga tidak mempunyai latar belakang pergerakan cypherpunk.

Hal Finney

hal finney

Hal Finney adalah seorang kriptografer yang menggunakan prototaip awal cryptocurrency. Dia terlibat dalam pergerakan cypherpunk dan sangat berminat dengan Bitcoin sejak awal.

Dia menjadi sangat terlibat dengan Nakamoto dalam membuat Bitcoin dan mungkin merupakan salah satu penyumbang terbesar, selain daripada itu Nakamoto dirinya.

Finney malah merupakan penerima Bitcoin pertama dalam transaksi dari Nakamoto setelah rangkaian disiarkan.

Pada tahun 2009, Finney didiagnosis dengan sklerosis lateral amyotrophic, biasanya disebut sebagai penyakit ALS atau Lou Gehrig.

Kemudian pada tahun 2014, Finney meninggal dunia. Sebilangan orang percaya bahawa kematian dan kesihatan yang merosot oleh Finney mungkin berkaitan NakamotoKehilangannya.

Terdapat juga teori bahawa Nakamoto adalah Nick Szabo, tetapi Finney melakukan semua pengekodan. Namun, harus disebutkan bahawa Finney menulis dalam C dan Bitcoin dikodkan dalam C++.

Ada kemungkinan juga nama Satoshi Nakamoto dipilih kerana Dorian Nakamoto tinggal berdekatan dan jika ada yang mencarinya, mereka akan menemui Dorian, bukan Finney.

Craig Steven Wright mengaku Satoshi Nakamoto

Craig Steven Wright

Awalnya Wired dan Gizmodo mengetepikan Craig Steven Wright sebagai Nakamoto dan dia pada mulanya menafikannya. Namun, dalam beberapa bulan, dia mendakwa bahawa itu adalah dia.

Kepercayaannya adalah bahawa Wright mencipta Bitcoin dengan penganalisis forensik komputer David Kleiman, tetapi pengkritik menunjukkan bahawa bidang ini tidak ada kaitan dengan cryptocurrency.

Menariknya, dipercayai bahawa Wright mempunyai kira-kira 1.1 juta Bitcoin dan pada satu ketika dipercayai sebanyak 10% dari jumlah penawaran.

Angka itu serupa dengan yang dipercayai dimiliki oleh Nakamoto. Namun, jumlah yang dimiliki oleh Wright dipercayai berasal dari syarikat perlombongan yang dimiliki oleh Kleiman.

Wright juga berbangsa Australia dan seperti disebutkan di atas, Nakamoto kadang-kadang menggunakan bahasa Inggeris Inggeris ketika menulis. Bahasa Inggeris Australia menggabungkan unsur-unsur Inggeris dan Amerika, yang dapat menjelaskan perkara ini.

Dalam sebuah temu ramah dengan BBC, Wright mengatakan bahawa dia dapat membuktikan bahawa dia adalah Nakamoto, dia tidak dapat mengemukakan bukti untuk menyokong ini sejak.

Tuntutan Wright sebagai Nakamoto sebelum ini dipercayai penipuan tetapi pada tahun 2019, Wright telah cuba mempatenkan Bitcoin atas namanya di Amerika Syarikat dan adalah menyaman orang kerana fitnah di UK yang mendakwa dia tidak Nakamoto.

Wright juga kini terlibat dalam projek Bitcoin SV.

Nick Szabo

Nick Szabo

Szabo adalah saintis komputer, sarjana undang-undang, kriptografer dan terkenal kerana mencipta konsep kontrak pintar.

Pada masa Bitcoin sedang dibangunkan, Szabo sedang mengusahakan projek yang sangat serupa bernama BitGold dan bahkan menerbitkan artikel di BitGold seminggu sebelum Bitcoin disiarkan pada tahun 2009.

BitGold adalah projek yang sangat serupa dengan Bitcoin. Berikut adalah beberapa persamaan:

  • Gunakan algoritma Proof of Work;
  • Sistem elektronik peer to peer;
  • Tidak memerlukan pihak ketiga;
  • Konsensus diperlukan sebelum blok seterusnya dapat dimulakan;
  • Teka-teki kriptografi perlu diselesaikan untuk menerima duit syiling;
  • Syiling baru dicop masa.

Ia juga sangat menarik bahawa dari semua projek yang disebutkan dalam kertas putih Nakamoto, BitGold tidak disebutkan, walaupun terdapat banyak persamaan.

Szabo juga merupakan pengguna nama samaran yang terkenal dan inisialnya N S adalah sama. Mungkin saja dia mahu memilih nama samaran yang serupa dengan namanya sendiri.

Walau bagaimanapun, Nick Szabo tidak diketahui boleh menulis dalam C++, Bahasa pengekodan Bitcoin.

Walaupun, ada yang percaya bahawa Szabo mungkin merupakan otak di sebalik idea itu, dan dia bekerja dengan orang lain, berpotensi Hal Finney yang mengkodkannya.

Dengan menggunakan stylometry, yang merupakan kajian bagaimana orang merumuskan bahasa bertulis, persamaan dalam bagaimana Nakamoto dan Szabo tulis dan penggunaan bahasa Inggeris telah dijumpai.

Beberapa persamaan termasuk:

  • Meletakkan dua ruang pada awal ayat;
  • Mulakan ayat dengan “Perlu diberi perhatian”;
  • “Tahap” diikuti dengan kata nama;
  • Gunakan frasa “tentu saja” tanpa mengasingkan koma;
  • Ungkapan “boleh dicirikan”;
  • “Cap waktu” digunakan sebagai kata kerja.

Namun, harus dikatakan bahawa seseorang mungkin telah meniru gaya penulisannya.

Mungkin saja Satoshi Nakamoto merobek banyak karya Nick Szabo, oleh itu mengapa gaya penulisannya serupa dan mengapa projek serupa seperti itu tidak disebutkan dalam kertas putih.

Szabo juga merupakan satu-satunya orang yang berkomunikasi dengan Nakamoto untuk tidak mengeluarkan e-melnya dan ada yang menyatakan bahawa kehadirannya dalam talian hampir hilang ketika Bitcoin dilepaskan.

John McAfee mengaku mengetahui identiti Nakamoto

John McAfee adalah tokoh kontroversi di sebalik syarikat keselamatan perisian McAfee.

Dia telah sangat lantang Twitter dalam mendakwa bahawa dia mengetahui identiti sebenar Nakamoto, dengan berkesan mengatakan bahawa kecuali Nakamoto mendedahkan identitinya, McAfee akan.

McAfee percaya Satoshi Nakamoto adalah koleksi orang, namun begitu, pengarang kertas putih Bitcoin ditulis oleh seorang lelaki yang tinggal di AS.

Dia juga mengatakan bahawa penting untuk mengetahui siapa Nakamoto kerana orang-orang seperti Craig Wright secara palsu boleh mendakwa bahawa dia adalah dia dan ini boleh membahayakan..

Dalam tweetnya, McAfee juga nampaknya menunjukkan bahawa pasukan orang di belakang Bitcoin adalah orang India dalam e-mel yang dimuat naiknya ketika berkomunikasi dengan seseorang yang mengaku sebagai Nakamoto.

Namun, banyak orang tidak percaya bahawa McAfee tahu siapa Nakamoto dan bahawa dia hanya menyukai perhatian.

Sekumpulan orang

satoshi nakamoto adalah sekumpulan orang

Sangat mungkin Satoshi Nakamoto bukan hanya satu orang tetapi sekumpulan orang. Malah, ada yang mendakwa bahawa pengekodan pada Bitcoin sangat bagus sehingga tidak dilakukan oleh satu orang sahaja.

Ini juga dapat menjelaskan mengapa penggunaan bahasa Inggerisnya kadang-kadang beralih dari AS ke UK.

Mungkinkah Satoshi Nakamoto meninggal dunia?

Sangat mungkin Nakamoto mati dan itulah sebabnya dia menghilang.

Ini mungkin berlaku dalam dua keadaan; pertama berkenaan dengan Hal Finney dan berpotensi berkaitan dengan Dave Kleiman yang bekerja bersama Craig Wright dan meninggal pada tahun 2013.

Adakah kita benar-benar perlu mengetahui identiti Nakamoto?

Orang-orang, seperti John McAfee, percaya bahawa dunia harus tahu siapa dia, dan dia mungkin mempunyai maksud yang baik untuk orang yang berpura-pura menjadi Nakamoto.

Mungkin juga penting untuk mengetahui siapa Nakamoto untuk mencegah mereka memunggah 1 juta Bitcoin yang mereka miliki dan menenggelamkan harga Bitcoin.

Masalahnya mungkin berlaku sekiranya peristiwa seperti itu berlaku, hanya akan menjadikannya lebih relevan untuk mengetahui siapa mereka.

Sekiranya identiti Nakamoto terungkap, mungkin ada ancaman terhadap nyawanya atau dia mungkin menghadapi penangkapan oleh pihak berkuasa cukai atau organisasi lain disebabkan oleh jenayah yang telah berlaku seperti pembelian barang haram di Internet dengan Bitcoin.

Perkara utama

Sekiranya anda ingat apa-apa dari artikel ini, jadikan ini sebagai perkara utama.

  • Satoshi Nakamoto memiliki kira-kira 1 juta Bitcoin. Sekiranya Bitcoin ini dijual, ia akan merosakkan harganya.
  • Beberapa individu boleh Nakamoto. Tidak ada yang dapat dibuktikan setakat ini.
  • Bitcoin Cash dan Bitcoin SV berpecah dari Bitcoin untuk mengikutinya NakamotoIdea. Kepentingan ini boleh diperdebatkan.
  • Ini sangat mungkin Satoshi Nakamoto adalah sekumpulan orang. Ini dapat menjelaskan beberapa perkara mengenai keperibadiannya.

Sekiranya anda seronok membaca artikel ini dari Pendidikan Perdagangan, sila beri seperti itu dan kongsikan kepada orang lain yang anda rasa mungkin juga menarik.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me