Apa itu Altcoins dan Mengapa Anda Perlu Mencari Mereka pada tahun 2021

Cryptocurrency dan teknologi blockchain telah memantapkan diri dalam dunia ekonomi arus perdana dengan kenaikan nilai astronomi Bitcoin sekitar pertengahan 2017. Walaupun banyak potensi penggunaan blockchain masih menjadi misteri bagi kebanyakan penduduk, pelabur dari seluruh dunia mengalihkan tumpuan mereka ke arah aset alternatif ini sebagai kaedah menjana keuntungan.

Ia bukan semua Bitcoin. Altcoin, atau syiling alternatif, adalah bentuk mata wang digital yang berdasarkan prinsip teknologi yang sama dengan Bitcoin, walaupun dengan nama dan penilaian yang berbeza. Koin kripto seperti Litecoin atau Ethereum dapat memberikan nilai yang baik pada harga yang relatif rendah, berpotensi lebih baik daripada Bitcoin, yang telah menyaksikan banyak kenaikan sejak kenaikannya yang terkenal sejak tiga tahun lalu.

Altcoin juga dapat memberi peluang kepada inovator dan usahawan untuk menggunakan cryptocurrency dalam banyak bidang kewangan, seperti pemindahan antarabangsa yang pantas. Salah satu contoh altcoin seperti itu ialah Ripple (XRP), yang menjadi semakin popular di pasaran cryptocurrency kerana potensinya dalam merealisasikan pertukaran mata wang dengan cepat dan dengan bayaran yang sangat rendah. Sebenarnya, jika anda menyemak yang terkini Berita XRP hari ini, anda akan melihat peningkatan popularitinya di kalangan bank multinasional, yang menunjukkan sejauh mana altcoin telah bermula sejak bermula sebagai perkara baru yang dibayangi oleh kejayaan Bitcoin.

Artikel ini akan melihat altcoin yang paling popular dan bagaimana ia dapat menyumbang kepada revolusi cryptocurrency yang sedang berlangsung di depan mata kita.

Apa itu Altcoins?

Sebelum menemui pelbagai jenis altcoin dan nilai masa depannya yang berpotensi, anda harus memahami apa sebenarnya dan bagaimana perbezaannya dengan Bitcoin. Dalam istilah yang paling asas, altcoin adalah alternatif kepada Bitcoin, sama seperti mata wang lain sebagai alternatif kepada dolar A.S..

BACA BBVA memenangi anugerah teratas untuk platform pinjaman korporat blockchain

Berbeza dengan mata wang biasa, yang semuanya beroperasi dengan lebih kurang peraturan yang sama, walaupun ada disatukan ke dolar Amerika, setiap altcoin mempunyai peraturan yang tersendiri. Mereka berbeza-beza dalam masa perlombongan, perkakasan yang diperlukan untuk menambangnya, dan kelajuan dan bayaran transaksi. Berkat perbezaan ini, altcoin dapat tetap berguna dan berharga di pasaran walaupun penilaiannya rendah berbanding Bitcoin.

Nampaknya tidak ada altcoin yang akan mencapai capaian pasaran Bitcoin yang hampir tidak terkira 120 bilion dolar, tapi itu tidak semestinya perkara buruk. Sama seperti Bitcoin telah terbukti berharga bagi pelabur sebagai aset (sangat tidak stabil), yang dapat diperdagangkan untuk mata wang bukan digital, altcoin dapat digunakan dalam banyak cara yang berbeza, seperti menggunakan cryptocurrency untuk menyederhanakan dan mempermudah wang antarabangsa pemindahan.

Jenis Altcoins

Terdapat pelbagai jenis altcoin. Mereka ditentukan oleh potensi penggunaan yang berbeza serta niat awal pencipta mereka.

Stabilcoins adalah sejenis altcoin yang direka untuk mengatasi ketidakstabilan gila kebanyakan cryptocurrency. Nilai mereka terikat dengan komoditi atau indeks tertentu. Salah satu contoh terbaik dari stablecoin adalah Tether – duit syiling yang disambungkan ke dolar AS. Token One Tether senantiasa bernilai $ 1, yang menjadikannya pilihan yang bagus jika anda mencari cara untuk memindahkan wang tunai ke seluruh dunia dengan cepat dan selamat.

Token digital adalah altcoin yang disokong oleh atau berdasarkan sekitar duit syiling yang sudah ada. Koin kripto seperti Tether yang telah disebutkan boleh dianggap sebagai token digital dan juga koin stabil kerana Tether berdasarkan gabungan rantaian blok, termasuk Ethereum.

BACA Hauck Bank Tertua di Jerman & Aufhäuser Bersedia Melancarkan Dana Crypto pada tahun 2021


Sebilangan besar definisi nilai cryptos tidak berputar di sekitar harga mereka dalam mata wang dunia nyata, melainkan potensi mereka ke pasaran dan apa yang mereka tawarkan sebagai entiti yang berjalan selari dengan sistem kewangan berusia puluhan tahun yang menguasai ekonomi global kita . Mereka juga cenderung memberi tumpuan kepada apa yang dilakukan Bitcoin dengan baik dan apa yang boleh diperbaiki dalam model itu, menjadikan setiap altcoin baru sebagai kajian kes menarik mengenai hipotesis cryptocurrency masa depan.

Garisan bawah

Terdapat banyak sebab lain mengapa anda harus melabur dalam altcoin pada tahun 2020. Litecoin, misalnya, walaupun bernilai pada sebahagian kecil dari apa yang bernilai Bitcoin, sangat menarik dari segi seberapa banyak dari mereka sebenarnya dapat ditambang. Blockchain Litecoin dapat menghasilkan 84 juta syiling secara keseluruhan, berbanding dengan 21 juta Bitcoin yang “kecil”. Gabungkan dengan 2.5 minit setiap duit syiling masa perlombongan Litecoin dengan 10 minit setiap Bitcoin, dan anda mempunyai cryptocurrency yang mempunyai masa transaksi dan nilai utiliti yang lebih baik daripada raja crypto itu sendiri.

Malah para pengasas Bitcoin mengetahui bahawa beberapa altcoin melakukan perkara-perkara tertentu dengan lebih baik dan keluar dengan alternatif mereka sendiri – Bitcoin Cash, yang telah bertambah baik pada reka bentuk asalnya. Walaupun ia tidak dianggap sebagai salah satu altcoin “nyata” kerana beroperasi di bawah payung Bitcoin, ia menghantar isyarat yang jelas mengapa kita memerlukan syiling baru ini dan berapa banyak ruang untuk peningkatan yang tersisa dalam industri cryptocurrency.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Adblock
detector