Pengenalan Cryptocurrency: Apa itu & Bagaimana ia digunakan?

Cryptocurrency sejak kebelakangan ini telah menggegarkan dunia. Sebilangan besar orang tidak pasti akan kejayaannya ketika pertama kali bermula, namun kebanyakan masih ragu-ragu akan kestabilannya dan tertanya-tanya berapa lama ia akan berlangsung. Tetapi di sebalik semua keraguan di sekitarnya, cryptocurrency ada di sini untuk terus bertahan.

apa itu cryptocurrencyCryptocurrency telah menjadi fenomena global. Mereka adalah subjek yang paling banyak dibincangkan di rancangan bual kewangan dan laman media sosial. Walaupun begitu, walaupun ada waktu tayang, dan tumpuan telah diberikan, sangat sedikit orang yang memahaminya sepenuhnya.

Dalam artikel ini, kita akan membahas cryptocurrency selangkah demi selangkah.

Apakah Kesan Cryptocurrency?

Mampu melakukan urus niaga tanpa perlu melalui bank menjadikannya pertama dan utama sangat mudah dan cekap. Oleh kerana bank pada dasarnya hanyalah orang tengah, yang tugasnya adalah memastikan urus niaga berjalan lancar dan nombor di setiap hujungnya betul. Akan lebih berkesan jika kita dapat melakukannya tanpa meminta orang melihatnya juga memerlukan gaji, yang membuat kita mendapat bayaran transaksi.

Dengan cryptocurrency, tidak ada orang tengah, ada pelombong (pada asasnya komputer yang dikhaskan untuk menyelesaikan masalah matematik dan setelah diselesaikan, transaksi diluluskan), komputer ini dapat dijalankan oleh siapa saja di planet ini (lihat artikel kami yang terbaik Pelombong Bitcoin di sini). Satu lagi kesan cryptocurrency ialah anda dapat menghantar wang dengan mudah kepada sesiapa sahaja di dunia tanpa bayaran pertukaran, ini menjadikannya mata wang yang sangat menarik bagi mereka yang ingin menghantar wang ke luar negara.

Oleh kerana cryptocurrency terdesentralisasi, ia sama sekali tidak dikenali. Walaupun ini baik untuk keselamatan, ini menyebabkan Bitcoin dan cryptocurrency lain digunakan semasa membeli produk haram. Ini menghasilkan reputasi Bitcoin yang buruk, tetapi dalam beberapa bulan terakhir orang menyedari bahawa sebenarnya bukan hanya mata wang untuk penjenayah, tetapi sebenarnya terdapat banyak kes penggunaan lain untuk cryptocurrency.

Sejarah Cryptocurrency

Ini mungkin mengejutkan banyak pihak, tetapi kemunculan cryptocurrency adalah hasil daripada produk yang berbeza sama sekali. Pencipta, Satoshi Nakamoto, yang identitinya belum dikenal pasti, tidak berniat mencipta sesuatu dengan kesan revolusioner seperti itu. Sebenarnya, niatnya bukan untuk menghasilkan bentuk mata wang baru.

sejarah crypto

Jadi, apa yang cuba dicipta oleh Nakamoto ini? Ketika dia mengumumkan idea barunya, Bitcoin, pada tahun 2008, Nakamoto mengatakan telah mengembangkan bentuk sistem tunai elektronik peer-to-peer. Sebahagian daripada penemuan baru ini adalah cara genius untuk mendesentralisasi sistem tunai digital. Pada tahun 90-an, banyak yang telah berusaha untuk membuat sistem tunai terdesentralisasi tetapi gagal dengan teruk.

Melihat dan mengkaji kegagalan mereka yang cuba menggodam sistem di hadapannya, dia memutuskan untuk membangun sistem tunai tanpa badan pusat (iaitu bank pusat). Ia akan bertindak dan berkelakuan seperti rangkaian peer to peer yang memungkinkan untuk berkongsi fail pada rangkaian komputer asas.

Idea asas inilah yang melahirkan cryptocurrency. Cukup lucu, cryptocurrency adalah bahagian teka-teki yang hilang untuk merealisasikan wang digital. Amaran yang adil, alasan mengapa cryptocurrency adalah bahagian yang hilang agak rumit. Walau bagaimanapun, sangat penting untuk memahami perkara ini jika anda ingin memahami keseluruhan idea mata wang digital.

Mengapa ia adalah teka-teki yang hilang

Perkara pertama yang pertama, agar mata wang digital menjadi kenyataan, satu bentuk rangkaian pembayaran yang lengkap dengan urus niaga, baki, dan akaun mesti ada. Sekarang, untuk menjadikan sistem stabil, rangkaian harus melakukan satu perkara utama; memastikan bahawa tidak ada perbelanjaan berganda. Pada hakikatnya, seseorang tidak boleh memakan kuihnya dan masih memilikinya. Jadi bagaimana ini dapat dicapai? Nah, model mata wang semasa menyelesaikan masalah ini dengan mempunyai pelayan pusat (bank pusat) yang menyimpan semua rekod mengenai baki.

Tetapi inilah perkara; rangkaian yang terdesentralisasi tidak boleh mempunyai bank pusat kerana pada masa itu, ia sebenarnya tidak terdesentralisasi. Sebagai gantinya, ia mensyaratkan bahawa setiap peserta dalam rangkaian mempunyai berat badan masing-masing untuk memastikan perbelanjaan berganda tidak berlaku. Setiap rakan sebaya harus menyemak semula semua transaksi untuk kesahan dan mengelakkan perbelanjaan berganda.

Sekiranya anda mengikuti dengan teliti, persoalan yang ada di fikiran anda sekarang adalah, bagaimana rangkaian yang begitu besar ini dapat memastikan konsensus mengenai rakaman tersebut penting? Tidak ada banyak kekacauan?

Ini adalah, dalam jaringan peer to peer, persetujuan sangat diperlukan. Sekiranya rangkaian tidak bersetuju dengan keseimbangan kecil, keseluruhan sistem akan jatuh. Sistem ini tidak memerlukan apa-apa kecuali persetujuan sepenuhnya – tidak ada dua cara mengenai perkara ini.

Dengan sistem terpusat, semua proses dan transaksi dilakukan melalui badan pusat yang mengkaji dan mengesahkan kesahihan keseimbangan semasa. Dalam sistem desentralisasi, tidak ada badan pusat sejak saat itu mereka memiliki kekuatan keseluruhan sistem, yang bermaksud bahawa ia tidak terdesentralisasi.

Keupayaan untuk mengesahkan proses dalam sistem terdesentralisasi adalah untuk jangka masa yang lama dianggap mustahil. Baiklah, sehingga Satoshi membuktikan semua orang salah. Cryptocurrency adalah blok asas sistem yang terdesentralisasi.

Jadi cryptocurrency adalah sistem yang rumit?

Tidak juga. Apabila kita mengabaikan semua komplikasi, guru teknologi dan kewangan memberi definisi, cryptocurrency pada dasarnya adalah mata wang digital. Anda juga boleh menentukannya sebagai entri digital terhad yang dibuat ke pangkalan data yang tidak dapat diubah oleh siapa pun tanpa memenuhi syarat tertentu.

adalah crypto rumit

Mari kita pertimbangkan wang tunai yang anda sudah ada di akaun bank biasa anda. Sekiranya anda memikirkannya, itu tidak lebih daripada entri ringkas yang dibuat ke pangkalan data yang hanya dapat diubah apabila syarat tertentu dan ketat dipenuhi. Anda boleh menambah atau mengambil wang fizikal dari bank.

Untuk membuat entri pangkalan data ini, anda mesti memiliki wang fizikal (untuk deposit) atau mempunyai angka yang setara dalam pangkalan data (untuk pengeluaran). Dikurangkan dalam istilah orang awam, wang adalah sekumpulan entri yang disahkan dalam beberapa bentuk pangkalan data transaksi, baki, dan akaun.

Bagaimana Cryptocurrency Berfungsi?

Sekarang kita memahami apa itu cryptocurrency, mari kita lihat bagaimana cryptocurrency berfungsi.

Prosesnya bermula apabila rakan sebaya meminta transaksi. Transaksi yang diminta kemudian disiarkan kepada setiap rakan di rangkaian secara automatik.

Walaupun permintaan disiarkan ke setiap rekan di rangkaian, hanya satu orang yang dapat menerimanya dan menyelesaikan langkah pengesahan berikutnya. Sekarang semasa proses pengesahan ini boleh merangkumi kontrak, cryptocurrency, rekod atau maklumat lain.

Setelah proses pengesahan selesai, langkah seterusnya adalah menggabungkan permintaan yang disahkan dengan transaksi lain dalam sistem. Ini mengambil masa kira-kira 10 minit, berbanding dengan bank yang memerlukan 1 atau sehingga 5 hari bekerja untuk menyelesaikan transaksi. Gabungan ini akan membuat blok data baru yang akan direkodkan di lejar umum.

Blok baru kemudian ditambahkan ke blockchain yang ada dan dibuat kekal. Pada ketika ini, proses cryptocurrency dianggap selesai.

Pada saat permintaan untuk transaksi dibuat, hal itu diketahui oleh setiap rekan dalam rangkaian hampir seketika. Namun, memerlukan beberapa saat sebelum proses tersebut disahkan dan disahkan. Saya harus menunjukkan bahawa proses pengesahan adalah tulang belakang cryptocurrency.

Dengan syarat urus niaga tidak disahkan, ia boleh dilakukan pemalsuan. Tetapi setelah disahkan, ia akan dibuat tetap, dan tidak ada perubahan lebih lanjut yang dapat dilakukan. Proses pada ketika itu menjadi tidak dapat dipulihkan dan ditambahkan ke sejarah catatan yang tidak berubah yang disebut sebagai blockchain.

Soalan cepat, siapa pengesahannya? Pelombong adalah satu-satunya individu yang dibenarkan untuk mengesahkan transaksi. Ini adalah peranan yang mereka mainkan dalam rangkaian peer-to-peer. Mereka menerima transaksi, menguji kesahihannya dan menyebarkannya ke seluruh rangkaian. Setelah penambang mengesahkan sebarang transaksi, setiap pelaku rangkaian harus menambahkan transaksi ke pangkalan data kerana telah menjadi bagian dari blockchain.

Untuk peranan penting yang mereka mainkan dalam rangkaian cryptocurrency, pelombong diberi beberapa bentuk ganjaran. Sebilangan besar masa, ganjaran adalah dalam bentuk Bitcoin (lebih lanjut mengenai ini kemudian).

Lebih Dalam Melihat Apa Yang Dilakukan oleh Pelombong

Adakah terdapat kelayakan untuk menjadi pelombong? Tidak, seperti bertanya apakah ada kelayakan peribadi untuk memulakan perniagaan bebas. Satu-satunya perkara yang perlu dilakukan adalah memahami bagaimana perlombongan berfungsi, mempunyai minat dan memperlakukannya seperti perniagaan seperti yang lain. Ini bermaksud bahawa seseorang harus melabur dalam sumber perlombongan yang diperlukan untuk menjadi pelombong dan menguntungkan pada masa itu.

Sekarang, memandangkan rangkaian cryptocurrency terdesentralisasi, yang bermaksud bahawa ia tidak mempunyai satu otoritas tunggal yang melakukan tembakan dan menyerahkan permintaan transaksi tersebut, Nakamoto mengembangkan mekanisme yang mencegah setiap individu menyalahgunakan kebebasan ini. Ia akan menjadi huru-hara dan sistem akan jatuh jika satu individu dapat mengumpulkan rakan-rakan sebaya yang kemudian dapat menyebarkan mata wang kripto palsu.

Jadi inilah yang dilakukan oleh Nakamoto. Dia membuat peraturan bahawa setiap pelombong harus melabur dalam sejumlah pekerjaan dengan bantuan komputer mereka jika mereka mengambil bagian dalam proses penambangan. Setiap pelombong telah diberi tanggungjawab untuk mencari hash. Hash hanya merupakan produk dari masalah matematik yang harus diselesaikan oleh komputer. Ini menghubungkan setiap blok baru dengan keluarga blok awalnya. Keseluruhan fenomena ini disebut sebagai Proof-of-Work.

Seperti disebutkan sebelumnya, ada beberapa insentif yang diberikan kepada penambang dalam bentuk bitcoin untuk peranan penting yang mereka mainkan dalam sistem. Lagipun, Bitcoin hanya dapat dibuat apabila pelombong menyelesaikan masalah matematik.

Penting untuk diperhatikan bahawa kerumitan masalah ini meningkat seiring dengan berjalannya waktu. Oleh itu, kuasa pemprosesan yang perlu dilaburkan oleh pelombong juga bertambah dengan masa kerana setiap masalah memerlukan sejumlah masa untuk diselesaikan.

Sifat Cryptocurrency

Ia tidak dapat dipulihkan

Setelah setiap permintaan transaksi disahkan, permintaan menjadi tetap dan tidak dapat dipulihkan. Tidak ada yang dapat membuat perubahan kepadanya. Heck, Satoshi, yang berada di belakangnya tidak dapat membuat perubahan. Setelah wang dihantar, wang tidak dapat diterbalikkan. Oleh itu, sekiranya anda mengirim dana kepada penipu atau penggodam mencuri mata wang dari PC anda, wang tersebut hilang. Keseluruhan sistem mata wang tidak mempunyai jaring keselamatan.

Inilah sebabnya mengapa penting untuk menyimpan cryptocurrency anda di dompet. Berikut adalah panduan mengenai dompet terbaik untuk Bitcoin, dan inilah panduan mengenai dompet terbaik untuk Ethereum.

Ia adalah nama samaran

Akaun dan urus niaga tidak berkaitan dengan orang sebenar. Dalam arti sebenarnya, tetapi tidak ada cara untuk benar-benar mengesan siapa yang berada di belakang transaksi. Apabila anda menerima bitcoin, mereka masuk dalam apa yang disebut oleh orang sebagai alamat. Ini hanyalah rantai rawak yang terdiri daripada sekitar 30 watak. Ya, anda boleh menganalisis aliran transaksi dengan ini, tetapi tidak mencukupi untuk memberikan anda identiti dunia nyata.

Global dan Pantas

Urus niaga melalui proses pengesahan dalam rangkaian dengan sangat pantas. Sebenarnya, hanya memerlukan beberapa minit untuk membuat pengesahan mereka. Sudah tentu, ini bergantung pada daya pemprosesan komputer yang menjalankan tugas.

Dan mengingat fakta bahawa rangkaian terdiri dari komputer yang tersebar di seluruh dunia, transaksi tidak peduli dengan lokasi. Oleh itu, jumlah masa tidak bergantung pada sama ada anda mengirim wang tunai kepada jiran anda atau individu di seberang dunia.

Ia selamat

Dana dalam sistem terkunci dalam apa yang disebut sebagai sistem kriptografi kunci awam. Hanya pemilik kunci awam yang boleh menghantar mata wang. Kekuatan kriptografi ditambah dengan ukurannya yang besar menjadikan mustahil untuk menggodam sistem. Walau bagaimanapun, pertukaran dan dompet, di mana anda menyimpan kunci awam ini dapat diretas. Inilah sebabnya mengapa perlu melabur dalam dompet yang selamat untuk cryptocurrency anda.

Tidak memerlukan kebenaran

Anda tidak memerlukan kebenaran sesiapa untuk berurusan dengan cryptocurrency. Yang anda perlukan ialah anda mempunyai dompet, dengan cryptocurrency di dalamnya, sehingga anda mempunyai alamat untuk menghantar kripto anda. Setelah membeli Bitcoin dan memasukkannya ke dalam dompet, anda boleh menghantar dan menerima cryptocurrency.

Jenis cryptocurrency

Sekarang, sebelum anda mendengar mengenai cryptocurrency, anda pasti pernah mendengar mengenai Bitcoin. Hari ini, Bitcoin adalah cryptocurrency yang paling popular. Sehingga hampir sama dengan perkataan cryptocurrency.

Tetapi bertentangan dengan kepercayaan popular, terdapat beberapa jenis cryptocurrency yang berbeza. Bitcoin kebetulan menjadi yang paling popular. Di bawah ini adalah gambaran mendalam mengenai beberapa cryptocurrency yang paling popular.

Bitcoin

Ini adalah cryptocurrency pertama. Sejak penubuhannya, ia semakin popular dan terkenal. Di seluruh dunia cryptocurrency, Bitcoin hampir berfungsi sebagai standard emas. Ia digunakan oleh banyak orang sebagai kaedah pembayaran global dan bahkan digunakan dalam jenayah siber di platform seperti ransomware dan darknet market, inilah yang pada awalnya menakutkan orang ramai untuk tidak melabur dalam Bitcoin, tetapi sekarang ia beralih dari mata wang untuk penjenayah menjadi kaedah pembayaran yang diterima di beberapa kedai e-dagang, dan masih banyak lagi yang akan datang dalam beberapa tahun.

Bitcoin telah wujud lebih dari tujuh tahun sekarang. Selama ini, nilainya telah meningkat dari $ 0 menjadi $ 19,600 yang mengagumkan. Ia juga diniagakan kira-kira 200,000 kali setiap hari.

Ethereum

Ethereum dicipta oleh Vitalik Buterin, salah seorang genius di ruang cryptocurrency. Cryptocurrency tertentu telah bertahun-tahun meningkat melalui kedudukan ke tempat ketiga selepas Bitcoin dan Ripple. Ia sama dengan Bitcoin tetapi hanya dengan perbezaan kecil. Blockchainnya tidak dirancang untuk mengesahkan hanya baki dan akaun. Ia juga digunakan untuk mengesahkan keadaan. Ringkasnya, ini bermaksud bahawa cryptocurrency ini dapat memproses bukan sahaja transaksi tetapi juga beberapa program, aplikasi, dan kontrak yang kompleks.

Keupayaan ini memberi Ethereum fleksibiliti tambahan dalam penggunaan blockchain. Walau bagaimanapun, fleksibiliti ini, seperti kemudahan lain, berharga. Apabila DAO (baca lebih lanjut mengenai DAO di sini) diretas, pembangun Etherum memutuskan untuk melakukan apa yang mereka sebut sebagai garpu keras tanpa mendapat kata sepakat. Ini membawa kepada pengembangan Ethereum Classic.

Oleh itu, penting untuk menunjukkan bahawa Ethereum mempunyai beberapa klon. Ini termasuk Augur dan DigixDAO. Oleh itu, apabila anda memikirkannya, Ethereum lebih seperti koleksi cryptocurrency dan bukannya satu cryptocurrency sendiri.

Riak

Perkara pertama yang akan dinyatakan oleh profesional mengenai Ripple adalah bahawa ia bukan cryptocurrency sebenar. Walaupun ini tidak sepenuhnya benar, ia menjelaskan bagaimana orang melihat Ripple. Dari semua jenis cryptocurrency, Ripple adalah yang paling dibenci.

Mengapa perkara ini berlaku? Nah, mata wang kebanyakannya dikhaskan untuk bertindak sebagai IOU dan bukannya cryptocurrency. XRP, cryptocurrency Ripple asli bertindak sebagai media menyimpan nilai atau menukar nilai. Ia dirancang untuk membantu melindungi rangkaian cryptocurrency daripada spam.

Makmal Ripple datang dengan token XRP dan memikul tanggungjawab untuk menyebarkannya sesuka hati. Jadi ya, mereka dilombong, dan untuk alasan ini, mereka tidak dianggap sebagai cryptocurrency sebenar.

Tetapi sementara orang nampaknya memandang rendah jenis cryptocurrency ini, bank nampaknya jatuh cinta dengan Ripple, dan oleh itu, ini adalah cryptocurrency kedua paling berharga sehingga kini.

Litecoin

Litecoin adalah cryptocurrency kedua yang dikembangkan setelah Bitcoin. Sejak sekian lama, ia dianggap sebagai cryptocurrency perak kerana Bitcoin adalah emas digital. Ia direka untuk sedikit lebih pantas daripada Bitcoin dan menampilkan algoritma perlombongan baru. Ia juga dilengkapi dengan lebih banyak token.

Setelah diciptanya, ia adalah perkara terbaik. Penciptaannya memudahkan penciptaan cryptocurrency lain termasuk Feathercoin dan Dogecoin.

Hari ini, kerana Litecoin tidak mendapat tempat dan penggunaan, ia telah kehilangan status tempat kedua dalam dunia cryptocurrency. Namun, hal ini masih dikembangkan, diperdagangkan dan dikendalikan. Sebilangan besar melakukan ini dengan harapan ia akan dikembangkan lebih jauh untuk mengalahkan Bitcoin dalam perlumbaan untuk menjadi cryptocurrency terbaik.

Monero

Ini adalah cryptocurrency yang menonjol dengan algoritma CryptoNight. Algoritma CryptoNight dikembangkan untuk menyediakan ciri privasi yang tidak dimiliki oleh Bitcoin. Dengan Bitcoin, walaupun seseorang mungkin tidak mengetahui orang yang tepat di sebalik transaksi bitcoin, ia meninggalkan jejak berikutan pengesahan dan dokumentasinya. Algoritma CryptoNight, bagaimanapun, dengan bantuan tandatangan cincin, menyelesaikan masalah ini.

Algoritma CryptoNight pertama kali dicuba di Bytecoin. Ini ditambang dengan teruk, dan akibatnya, komuniti cryptocurrency menolak penggunaannya. Monero adalah “klon” Bytecoin pertama yang tidak ditambang, dan itu mengumpulkan banyak kesedaran dan populariti. Selepas Monero, ada klon lain yang mengikuti, tetapi tidak ada yang memperoleh kejayaan yang dinikmati oleh Monero.

Populariti Monero melalui puncaknya pada tahun 2016 ketika ia diterima sebagai beberapa bentuk pembayaran dalam transaksi di pasar gelap. Sejak itu harganya terus meningkat walaupun penggunaannya masih sedikit.

Altcoin

Sejauh ini kami hanya melihat empat cryptocurrency selain Bitcoin. Walau bagaimanapun, ini tidak sedikit pun mewakili jumlah jenis cryptocurrency yang ada. Pada masa ini terdapat 1400 cryptocurrency, semuanya direka untuk menyediakan ciri yang tidak dimiliki oleh Bitcoin.

Jadi apa itu altcoin? Altcoin hanyalah alternatif Bitcoin. Secara harfiah ia menerangkan mana-mana dan semua cryptocurrency selain dari Bitcoin.

Peminat Bitcoin diehard menegaskan bahawa altcoin tidak perlu dan mereka tidak mempunyai peluang untuk berjaya. Tidak mungkin mereka dapat menyaingi infrastruktur yang dinikmati oleh Bitcoin. Nah, walaupun ini mungkin berlaku hingga tahap tertentu, altcoin tidak dapat disingkirkan kerana memainkan peranan penting dalam menstabilkan keseluruhan sistem cryptocurrency. Salah satu ciri yang dibanggakan oleh Bitcoin adalah desentralisasi. Nah, altcoin membantu untuk lebih mendesentralisasi cryptocurrency dan memberikan lebih banyak kestabilan.

Sebilangan besar cryptocurrency dibuat untuk jenis pasaran, perniagaan atau penggunaan tertentu.

Untuk apa cryptocurrency boleh digunakan?

Cryptocurrency boleh digunakan untuk pelbagai perkara. Berikut adalah beberapa contoh untuk memberi anda rasa dunia baru yang terbuka.

Membeli Barang

Beberapa saat yang lalu, mendapatkan pedagang yang akan menerima cryptocurrency hampir mustahil. Namun, hari ini, keadaan telah berubah dan semakin ramai peniaga, restoran dan bar menerima kaedah pembayaran baru ini.

Melabur

Sejak penubuhan Bitcoins, ia telah meningkat dari $ 0 hingga lebih dari $ 19,600 nilainya dan masih berkembang. Walaupun semua cryptocurrency meningkat nilainya dengan masa, mereka melakukannya pada kadar yang berbeza dan bergantung pada popularitinya.

Sekiranya anda berfikir untuk melabur dalam Bitcoin, anda harus tahu bahawa pelaburan itu berisiko tinggi. Nilai mereka turun naik tidak seperti aset lain. Dan memandangkan mereka terdesentralisasi dan tidak diatur oleh institusi atau individu mana pun, mereka juga berisiko dilarang di bahagian-bahagian tertentu di dunia.

Perlombongan

Seperti yang dinyatakan sebelumnya, ini adalah tulang belakang cryptocurrency. Perlombongan boleh dibandingkan dengan perdagangan. Ini adalah pelaburan yang membantu memastikan dunia cryptocurrency terus berjalan.

Ingin mengetahui lebih lanjut mengenai cryptocurrency?

Di bawah ini anda akan dapati catatan terbaru kami mengenai cryptocurrency. Anda juga boleh masuk berita cryptocurrency kami bahagian jika anda ingin membaca terkini di pasaran.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me