Penurunan Harga Bitcoin kerana Tahun Baru Cina?

Tahun Baru Cina (Tahun Baru Lunar) mempunyai pengaruh yang kuat terhadap harga cryptocurrency, dengan harga Bitcoin menurun pada bulan-bulan menjelang Tahun Baru. Artikel ini meneliti trend dan kemungkinan sebab mengapa ia berlaku. Tahun Baru Cina disambut pada hari yang berbeza setiap tahun kerana berdasarkan Kalendar Lunar. Pada tahun 2020 ia bermula pada hari Sabtu, 25 Januari dan berakhir pada hari Isnin, 27 Januari. Pada tahun 2021 festival akan bermula pada hari Jumaat, 12 Februari dan berakhir pada hari Selasa, 15 Februari. Selama ini banyak perkhidmatan China Over-the-Counter (OTC) akan ditutup – menyebabkan turun naik crypto yang tinggi.

* Data berdasarkan Harga Bitcoin di Coinbase. Pra-CNY Tertinggi diambil sebagai harga lilin purata hingga 4 minggu sebelum Tahun Baru.

Tempoh ini adalah cuti umum di China, kerana ramai pekerja berulang alik ke kampung halaman untuk meraikan bersama keluarga. Dengan populasi 1.386 bilion, ini mewakili penghijrahan jangka pendek terbesar di dunia. Semua kilang di China ditutup dalam tempoh ini, dengan operasi yang dibekukan sehingga 2 minggu kerana syarikat dan pembekal logistik perlahan-lahan dibuka. Tahun Baru Cina juga disambut di negara-negara Asia lain seperti Hong Kong, Singapura, dan Korea (Tahun Baru Korea). Dengan China menggunakan mata wang digital nasionalnya yang dikenali sebagai DCEP, ujian dan pengembangan selanjutnya akan berhenti sepanjang Tahun Baru Cina. Walau bagaimanapun, penting untuk diperhatikan bahawa selama ini pertukaran cryptocurrency akan tetap beroperasi dan memudahkan perdagangan 24H / hari (lihat Ketua Crypto).

Lambakan Tahun Baru Cina?

Pengaruh Tahun Baru Cina pada Harga Bitcoin (ditandai dengan warna Merah) pada skala Log

Selama 4 tahun berturut-turut, harga Bitcoin akan selalu turun dalam beberapa minggu menjelang Tahun Baru Cina.

Contohnya, di 2017, harga turun sebanyak 50% dari $ 12,000 kepada $ 6000 tepat sebelum festival. Pola ini disebut sebagai “Tempat Tahun Baru Cina” oleh peniaga cryptocurrency.

Dalam 2019, Harga Bitcoin turun dengan stabil dari $ 4000 ke paras terendah $ 3350 tepat sebelum Tahun Baru Cina. Ini ditunjukkan oleh carta di bawah, dengan garis merah menandakan tarikh perayaan.

Harga Bitcoin Turun sebelum Tahun Baru Cina pada tahun 2019

Dalam 2020, harga kembali turun sebelum Tahun Baru Cina, malah menembusi rintangan awal USD $ 8.3k. Dan walaupun ia naik hingga USD $ 8.5k pada hari pertama Tahun Baru Cina, sejarah tidak dapat diulang, dan pada hari yang sama merosot kembali di bawah USD $ 8.3k. Harga kekal pada hari ke-2 Tahun Baru Cina, dan hanya membuat pemulihan yang ketara dan kenaikan pada hari terakhir cuti.

Harga Bitcoin Tahun Baru Cina 2020Harga Bitcoin turun lagi semasa Tahun Baru Cina 2020

Pembuat Pasaran Bercuti

Bukan rahsia lagi pembuat pasaran dan bot perdagangan beroperasi di pasaran Cryptocurrency – sebenarnya mereka bertanggungjawab untuk sebahagian daripada jumlah pasaran. Pembuat pasaran yang berada di China dan negara-negara Asia yang lain akan menghentikan operasi selama 3-5 hari kerana cuti umum. Walaupun pembuatan pasaran dapat diotomatiskan dengan menjual bot dan algoritma, ia tetap memerlukan manusia untuk mengawasi operasi harian untuk memastikan tidak ada kerosakan.

Semasa Tahun Baru Cina, operasi membuat pasaran akan terhad dalam kapasiti. Ini membawa kepada pasaran yang lebih tidak stabil dan kurang cair.

Mengeluarkan wang untuk Tahun Baru

Memberi Paket Merah yang diisi dengan Tunai adalah tradisi

Salah satu sebab yang mungkin untuk penurunan harga Bitcoin ialah orang-orang “Mengeluarkan wang” untuk percutian. Perkara ini berlaku terutamanya di China kerana semasa festival, paket bertuah yang dibungkus dengan wang tunai secara tradisional diberikan kepada kanak-kanak dan orang tua. “Paket merah” ini dimaksudkan untuk melambangkan keberuntungan dan kemakmuran, dan satu-satunya masa memberikan wang tunai bukanlah pantang larang di China.

Tradisi menetapkan bahawa pasangan yang sudah berkahwin harus memberikan paket merah kepada anak-anak muda yang belum berkahwin, orang tua dan anggota perkhidmatan. Eksekutif dan pengurus syarikat juga harus memberi wang kepada pekerja bawahan mereka – dengan beberapa paket diisi hingga gaji bulanan pekerja.

Oleh kerana sejumlah besar wang tunai diperlukan, ada yang mengesyaki bahawa tradisi ini bertanggungjawab terhadap peningkatan pesanan Jual Bitcoin sebelum Tahun Baru Cina.

Perlombongan Bitcoin Tidak Terjejas

Bitcoin Hashrate mencapai tahap tertinggi sepanjang tahun sebelum Tahun Baru

Oleh kerana China merupakan penyumbang besar dalam perlombongan Bitcoin, seseorang mungkin menjangkakan bahawa perlombongan cryptocurrency akan terjejas semasa festival. Ini tidak berlaku, kerana Bitcoin dan Ethereum Hashrates tetap stabil selama ini. Ini kerana perlombongan tidak memerlukan tenaga manusia yang besar untuk dikekalkan, dan oleh itu periuk api dibiarkan beroperasi pada Tahun Baru.

Penurunan Volume OTC Cina

Bitcoin diperdagangkan di China melalui meja Over the Counter (OTC). Meja OTC ini sesuai dengan pesanan dari pembeli dan penjual dan dapat menawarkan perkhidmatan escrow. Meja teratas termasuk Blok Kejadian, Binance OTC dan Huobi OTC.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me