Surat Berita # 10

Minggu dalam tinjauan

Penggodam “lelaki baik”: Mengetuk projek Andre Cronje, mengembalikan 50% hasil rampasan

Eminence Finance adalah karya yang sedang diusik oleh Andre Cronje dalam tweet samar. Walau bagaimanapun, ini sudah cukup bagi beberapa pelabur yang bergegas membeli token EMN.

Walau bagaimanapun, pada 29 September 2020, komuniti kripto membunyikan penggera setelah melihat bahawa dompet pemaju Cronje telah berinteraksi dengan alamat Ethereum baru. Peretas mencuri aset pelaburan bernilai USD $ 15 juta.

Mereka yang melabur menyerang Cronje, menuduhnya gagal mengambil langkah keselamatan dan tidak menjadikan projeknya bersifat peribadi. Sebilangan orang malah sampai ke tahap menghantar ancaman kematian kepada Cronje dan satu orang bahkan mendakwa mereka kehilangan USD $ 100,000 dalam peretasan ini.

Anehnya, penggodam memutuskan untuk menghantar kembali USD $ 8 juta ke alamat Cronje tetapi menyimpan USD $ 7 juta untuk dirinya sendiri. Selepas itu, Cronje menulis tweet bahawa dia telah meminta perbendaharaan tahun itu untuk mengembalikan USD $ 8 juta yang dikembalikan oleh penggodam kepada pengguna yang terjejas.

Ini tentunya pelajaran yang menyakitkan bagi mereka yang terjejas. Tetapi ini adalah satu lagi peringatan bahawa orang harus selalu melakukan penyelidikan sepenuhnya sebelum memasukkan dana ke dalam projek. Ini benar terutamanya kerana kita telah melihat peningkatan penipuan yang ketara dalam beberapa minggu terakhir.

KuCoin Hack pt 2: Masih belum keluar dari hutan

Peretasan KuCoin berlaku pada 25 September 2020 dan jumlahnya sejauh ini nampaknya lebih dari $ 200 juta dana pelanggan telah hilang, walaupun menurut KuCoin, sekitar 130 juta telah dijamin atau dalam proses pemulihan.

Tidak semua projek dapat dipulihkan sepenuhnya (seperti perdagangan, deposit, dan pengeluaran). Pada jam 2:30 petang pada 2 Oktober 2020 (UTC), projek-projek berikut telah dipulihkan sepenuhnya:

Perkhidmatan penuh dipulihkan untuk projek berikut. Item berwarna merah adalah penambahan terkini dalam senarai. (Kredit gambar: KuCoin.com)

Untuk mengurangkan kesan peretasan, projek umumnya menggunakan 1 dari 4 pendekatan: (1) membekukan token mereka; (2) ganti token mereka; (3) jika token dapat dipulihkan, untuk mengembalikannya ke KuCoin; atau (4) membatalkan token.

Sementara itu, Hacken telah mengumumkan bahawa sebagai cara untuk menyokong komuniti cryptocurrency, mereka akan memeriksa peretasan KuCoin dan menerbitkan penemuan mereka. Dari mereka siasatan awal, nampaknya itu adalah serangan kejuruteraan sosial terhadap pekerja KuCoin yang mempunyai akses ke kunci peribadi bernilai USD $ 150 juta.

KuCoin tentu saja juga telah melancarkan siasatan mereka sendiri dan nampaknya mengenal pasti mereka yang terlibat dalam pelanggaran tersebut dengan “bukti kukuh” terhadap mereka. KuCoin telah menghubungi pegawai penguatkuasa undang-undang dan polis untuk mengambil tindakan terhadap mereka.

Peringatan sekali lagi untuk meletakkan cryptocurrency anda di dompet perkakasan jika anda belum melakukannya! Lihat ulasan Ledger Nano X kami atau beli di sini.

BitMEX ada di dalam air panas


Pada 1 Oktober 2020, prosiding sivil dan jenayah masing-masing telah dikeluarkan oleh DOJ dan CFTC terhadap BitMEX, Ketua Pegawai Eksekutifnya Arthur Hayes, bersama dengan kakitangan dan sekutu utama yang lain. Sementara itu, CTO BitMEX yang pada masa itu bekerja di AS, ditangkap. DOJ menuduh BitMEX gagal melaksanakan prosedur KYC / AML yang betul yang melanggar Undang-Undang Kerahsiaan Bank, sementara CTFC menuduh Bursa gagal mendaftar sebagai pertukaran derivatif namun masih menawarkan perkhidmatan kepada pelanggan AS.

Walau bagaimanapun, spekulasi adalah bahawa caj semasa hanyalah pendahulu kepada tuduhan yang lebih berat yang akan dikeluarkan terhadap individu tersebut setelah mereka diekstradisi ke AS, mis. melanggar sekatan antarabangsa melalui BitMEX yang membenarkan mereka dari Iran dan Korea Utara keluar dari kedudukan cryptocurrency mereka.

Hasil daripada berita ini, para pedagang berbondong-bondong untuk mengeluarkan dana mereka dari Bursa kerana bimbang akan ditutup. Sebanyak USD $ 23 juta dikeluarkan dari BitMEX dalam satu jam dan setakat ini 45,000 BTC telah ditarik balik. Menurut data dari Crystal Blockchain, pertukaran terpusat lain mendapat keuntungan dari pengeluaran besar-besaran ini dari BitMEX, dengan sekitar 20,000 BTC pergi ke Pertukaran Gemini, Binance, OKEx dan Huobi.

Tidak diketahui bagaimana proses dan peristiwa undang-undang akan terungkap. Yang paling penting, tidak ada yang tahu sama ada operasi dan akaun BitMEX akan dibekukan. Oleh itu, pengguna Bursa mungkin ingin mempertimbangkan untuk menarik balik cryptocurrency mereka sekiranya berlaku.

Bitcoin berdaya tahan terhadap tukul berita negatif

Harga Bitcoin tidak digerakkan oleh peretasan KuCoin, tetapi merosot berita mengenai prosiding undang-undang terhadap BitMEX. Malah berita bahawa Presiden AS Donald Trump menguji positif COVID-19 tidak banyak menggegarkan harga untuk jangka masa panjang. Selama minggu ini dan walaupun terdapat berita negatif, harga Bitcoin nampaknya sedang dalam proses pemulihan. Ini menyebabkan beberapa orang penganalisis mengambil pandangan bahawa pelabur profesional dan runcit tetap menaik pada Bitcoin dan trend kenaikan berterusan hingga USD $ 12,000 dapat kembali lebih cepat daripada kemudian.

Aktiviti yang akan datang

5 Oktober 5:00 pagi: Strim langsung boxmining

8 Okt 6:00 pagi: Makmal Kewangan Alpha penjualan token pada Binance Launchpad. Penternakan di Launchpool mereka sudah bermula pada pukul 12:00 pagi pada 30 September.

8 Oktober 6:00 petang: Jualan token Radix DLT

10 Oktober 2:00 petang: Jualan awam RAMP DeFi

* Semua masa disenaraikan di UTC kecuali dinyatakan sebaliknya.

Lihat di sini untuk mendapatkan kembali buletin kami.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Adblock
detector