Tinjauan 2020 tahun: Cryptocurrency, Bitcoin dan Ethereum recap!

2020 telah menjadi tahun yang menggila bagi semua orang dan begitu juga dengan cryptocurrency. Bitcoin baru-baru ini mendapat perhatian media setelah mencapai tahap tertinggi baru buat pertama kalinya sejak tahun 2017. Oleh itu, kami mengambil ulasan dan menyusun semula berita cryptocurrency, Bitcoin dan Ethereum yang paling penting pada tahun 2020!

Bitcoin merosakkan ATH lama!

Kita semua sudah lama merindukannya dan akhirnya, ia telah berlaku. Selepas rintangan pertama di puncak 2017 sebelumnya, Bitcoin akhirnya memperoleh kekuatan yang cukup untuk mencapai tahap tertinggi baru sepanjang lebih dari USD $ 26,000!!!

Buat pertama kalinya dalam tiga tahun, semua pemegang $ BTC kini memperoleh keuntungan, dengan jutawan baru muncul dengan pantas. Lebih-lebih lagi, jika kita melihat aset berprestasi terbaik dalam 10 tahun terakhir, ia akan segera diperhatikan ketika Bitcoin mengungguli aset lain 8 kali ganda daripada 10, dengan pulangan kumulatif yang menakjubkan dalam urutan magnitud jutaan!

Ini bukan satu kejutan bagi semua peminat crypto yang telah terkumpul selama beberapa bulan sementara harga di bawah USD $ 10,000 dan sekarang bersedia untuk menaiki roller-coaster menuju wilayah yang belum diterokai baru!

Tetapi dengan apa-apa gembar-gembur, ada juga perangkap! Inilah SATU PERKARA yang harus anda elakkan dalam crypto.

JANGAN buat ini dalam crypto

Syarikat dan pelabur institusi yang diperdagangkan secara terbuka terus meningkatkan pendedahan cryptocurrency mereka

2020 boleh dianggap sebagai tahun pelabur institusi maju selangkah lagi secara terbuka mengesahkan minat mereka terhadap crypto. Walaupun pelaburan cryptocurrency mereka biasanya berjumlah sebahagian kecil daripada portfolio mereka, ini merupakan isyarat jelas bahawa pelabur menganggap Bitcoin sebagai mata wang rizab untuk melindungi nilai wang tradisional dan sebagai peluang yang tidak dapat dinafikan untuk mempelbagaikan pendedahan keseluruhan mereka. Syarikat gergasi kewangan ini adalah pelabur yang bijak, jadi mereka semestinya menjadi perhatian.

Bitcoin Treasury, lawati https://bitcointreasuries.org/index.html untuk senarai penuhPerbendaharaan Bitcoin, lawati https://bitcointreasuries.org/index.html untuk senarai penuh

Pada masa ini, Grayscale Bitcoin Trust (GBTC) menetapkan langkah dalam peringkat penggunaan Bitcoin dengan 2.60% dari jumlah bekalan Bitcoin yang ada.

Walaupun begitu, syarikat yang paling banyak mengetahui tentang rancangan pengumpulan kripto dalam beberapa bulan terakhir tentunya adalah Microstrategy. Ketua Pegawai Eksekutifnya Michael Saylor berulang kali tweet berita menjaga kemas kini pelaburnya. Dengan nilai lebih dari USD $ 400 juta yang dibeli semata-mata pada musim panas lalu, syarikat itu kini memiliki lebih dari 40000 Bitcoin dalam portfolio mereka.

Bukan hanya pelabur awam yang membuka mata wang kripto. Baru-baru ini Paypal telah memperkenalkan pembayaran crypto dalam aplikasi mereka. Pengguna kini boleh menukar aset fiat mereka dengan serta-merta untuk membeli dan menjual item dengan cryptocurrency. Walaupun mereka tidak benar-benar memberikan kepemilikan duit syiling yang mendasarinya (mereka hanya dapat digunakan di dalam Paypal) dan tidak dapat dipindahkan ke dompet lain, kami yakin ini masih merupakan fasa permulaan penggunaan crypto oleh platform kewangan tradisional.

Lihat liputan penuh kami mengenai perkara ini dalam edisi ke-17 buletin kami ketika berita pembelian $ BTC yang besar diumumkan!

Ethereum 2.0 ETH2 akhirnya dilancarkand


Penantian yang lama telah dihargai dan Ethereum 2 (dalam Fasa 0), kini menjadi kenyataan!

Pada 1 Disember 2020 dan seperti yang dirancang, mainnet berjaya dilancarkan pada percubaan pertama. Pada mulanya terdapat kebimbangan bahawa ambang yang diperlukan untuk mencetuskan pelancaran secara automatik tidak dapat dicapai pada tarikh akhir. Walau bagaimanapun, jumlah Ethereum yang dimasukkan dalam kontrak deposit tiba-tiba melonjak pada hari-hari terakhir menjelang tarikh akhir, yang mengesahkan bahawa gembar-gembur di sekitar pelancaran itu nyata dan terdapat cukup penyokong yang bersedia mengunci token mereka selama berbulan-bulan (atau mungkin bahkan bertahun-tahun)!

Salah satu ciri utama Ethereum 2.0 dikenali sebagai “Sharding”. Ini akan membolehkan pemprosesan transaksi secara serentak yang secara signifikan akan meningkatkan kelajuan semasa rangkaian, sesuatu yang baru-baru ini tidak menimbulkan sedikit kesulitan kepada penggunanya.

Lihat artikel kami mengenai apa itu Ethereum 2.0 dan apa yang boleh kita harapkan. Kami juga mempunyai video mengenai 5 perkara yang mesti anda ketahui mengenai Ethereum 2.0.

5 perkara yang mesti anda ketahui mengenai Ethereum 2.0.

Segala-galanya adalah Kewangan Terdesentralisasi!

2020 tidak diragukan lagi adalah tahun kewangan terdesentralisasi (DeFi). Dan sementara peminat cryptocurrency yang serius sudah cukup mengenalinya, pada tahun 2020 penggunaannya menjadi arus perdana. Tidak salah jika mengatakan bahawa tahun ini segala sesuatu dalam crypto berkisar mengenai kewangan yang terdesentralisasi!

Jumlah Nilai Dikunci dalam Defi 2020 defipulse.comJumlah Nilai Dikunci pada Defi 2020 (Sumber: defipulse.com)

Apa itu DeFi?

Ini secara substansial dapat didefinisikan sebagai bentuk eksperimen kewangan dengan, sebagai titik penting, ketiadaan bentuk perantara. Ini bermaksud bank, broker dan orang tengah yang lain terputus kerana blockchain tidak memerlukannya berfungsi. Semuanya diatur oleh kontrak pintar, oleh itu semuanya terdesentralisasi. Belum semua projek disentralisasi 100%, tetapi jalan untuk mencapainya telah diturap.

DeFi mempunyai semua jenis platform: pinjaman, pinjaman, perlindungan, pasaran ramalan, perdagangan, sintetik dan sebagainya.

Oleh kerana kontrak pintar diperlukan, protokol blockchain yang dibina adalah Ethereum. Walaupun kelemahannya (skalabilitas), ia tetap menjadi titik tengah stabil “gerakan” DeFi. Rantai lain berkembang pesat di belakangnya, khususnya Rantai Pintar Binance (BSC), sementara yang lain berusaha untuk meningkatkan penggunaannya juga, seperti Polkadot (dengan penggunaan payung terjun), Ontologi dan banyak lagi. Platform rantaian rentas seperti Ramp juga panas: menghubungkan rantai yang berbeza adalah satu lagi langkah maju dalam membantu pertumbuhan kewangan yang terdesentralisasi.

Lihat senarai artikel Kewangan Terdesentralisasi kami dan Senarai main YouTube DeFi.

(Hasil) pertanian menjadi profesion yang benar-benar sah

Ia tidak banyak tetapi ia adalah kerja yang jujur

Di dalam Defi, semestinya Yield Farming adalah perkara di bibir semua orang.

Selama apa yang dapat disebut sebagai “Defi Season” musim panas lalu, pengguna yang paling berani mendapat Hasil Peratus Tahunan (APY) yang luar biasa.

Semuanya bermula pada bulan Julai 2020, dengan Compound Finance dan Yearn Finance (yang menjadikan Andre Cronje lebih dikenali) sebagai pelakon utama ketika mereka memutuskan untuk mengedarkan token pemerintahan mereka $ COMP dan $ YFI kepada pengguna platform mereka. Token urus tadbir, yang semestinya tidak bernilai, mulai memperoleh lebih banyak nilai yang mewakili “kekuatan” projek yang mendasari. Semakin tinggi nilai mereka semakin besar pengguna APY. Strategi baru muncul, di mana “petani” akan “melipat” atau memanfaatkan pulangan mereka dengan membekalkan dan meminjam berkali-kali. Ini mungkin dilakukan dengan menggunakan aset yang dipinjam setiap kali sebagai cagaran baru untuk pinjaman seterusnya. Pada ketika itu, “mania” hasil pertanian sudah habis dan projek yang akan datang akan menawarkan pilihan untuk mendapatkan token milik mereka.

Tetapi seperti biasa, dengan ganjaran yang tinggi timbul risiko tinggi. Yang utama dihadapi oleh petani adalah eksploitasi platform dan Kerugian Impermanen, yang seringkali boleh mengakibatkan kerugian kekal! Lihat video kami mengenai kerugian yang tidak kekal dan cara menghindarkannya.

Memanggil seseorang sebagai crypto “merosot” bukan lagi penghinaan

Dengan meningkatnya pertanian hasil dan DeFi, keistimewaan baru juga muncul. Orang berjaya mencari projek sebelum atau tidak lama selepas disenaraikan di Uniswap, dan membuang semua yang mereka ada di dalamnya. Singkatan dari “penjudi yang merosot”, orang-orang ini yang “beruk” ke dalam projek (tanpa memikirkan apa sebenarnya atau apa yang dilakukannya) cuba menangkap gelombang awal dan mengumpulkan sebanyak mungkin token ini sebelum orang lain melakukannya, dan kemudian menjual apabila projek menjadi lebih terkenal dan permintaan meningkat.

Walaupun ini sangat berisiko bukan hanya dari segi pengembalian atas pelaburan, ada juga risiko untuk “menarik karpet”. Begitu juga dengan semua perjudian, ada yang menang besar, tetapi ada juga yang kalah.

“Tarik karpet” menyakitkan dompet dan selera kita untuk DeFi

Seperti tahun 2020 mengenai Defi, ini juga merupakan tahun “Rug Pulls”.

Kami telah menyaksikan banyak episod pencurian dana dalam beberapa bulan terakhir, dan trend ini nampaknya tidak akan berhenti dalam masa terdekat. Peretas berkembang dengan kontrak pintar dan semakin canggih setiap masa.

Pinjaman Flash telah menjadi cara kegemaran untuk menyampaikan eksploitasi hingga sekarang. Pada dasarnya pinjaman kilat adalah sesuatu yang “tidak berniat jahat”. Yang disiratkan adalah pengguna mana pun secara teorinya dapat mengambil pinjaman (tanpa memberikan jaminan). Satu-satunya syarat adalah membayarnya semula dalam transaksi yang sama. Tetapi sebelum langkah terakhir ini, pengguna dapat melakukan apa sahaja yang dia suka dengan dana yang dipinjam. Contohnya, cubalah menjana wang! Dalam kes ini, dia akhirnya akan mendapat keuntungan dari flashloan ini! Sihir? Tidak, hanya Ethereum (dan Kontrak Pintar!).

Mekanisme ini mungkin kerana blockchain itu sendiri tidak mempunyai “masa” untuk menyedari apa yang sedang berlaku. Sebenarnya, sekiranya pinjaman tidak dilunaskan tepat pada waktunya, transaksi itu ditolak.

Semua ini tentunya lebih senang diucapkan daripada dilakukan, dan ini bukan sesuatu yang dapat dicapai oleh sesiapa sahaja: ini adalah cara arbitraj yang paling canggih dilakukan. Malangnya, ini juga cara penggodam canggih memanfaatkan beberapa kelemahan platform Defi.

Contoh serangan kilat adalah yang mengorbankan bZx (tiga kali dengan jumlah keseluruhan sekitar $ 9 juta), Value Defi ($ 7,4 juta), Harvest Finance ($ 24 juta), Akro ($ 2 juta) dan Origin Protocol ($ 7 juta) ), ditambah banyak projek lain yang kurang dikenali.

DEX- pencabar baru di bandar

Tahun ini telah menyaksikan banyak drama di antara pertukaran terpusat (CEX) tetapi mereka juga bertemu dengan pencabar serius, pertukaran terdesentralisasi (DEX). Pertukaran yang terdesentralisasi menjanjikan perlindungan dana sendiri (iaitu kurang risiko peretasan) dan membuka dunia baru “crypto dumpster diving”.

Volume Dex Bulanan oleh projek duneanalytics.comVolume Dex Bulanan mengikut projek (Sumber: duneanalytics.com)

Oleh kerana Defi berkembang secara eksponensial pada tahun 2020, begitu juga penggunaan DEX. Pertukaran yang Terdesentralisasi seperti Uniswap dan Sushiswap bergantung terutamanya pada sistem AMM (Pembuatan Pasaran Automatik) untuk menyediakan kecairan yang diperlukan kepada peniaga untuk beroperasi. Dana dikumpulkan bersama dan algoritma berperanan mengawal keluk harga.

Sayangnya sistem ini tidak sempurna, dan masalah seperti slippage tinggi masih berlaku dalam kebanyakan kes. Perbezaan utama dengan pertukaran terpusat adalah ketiadaan buku pesanan. Ini kerana Ethereum tidak mempunyai keupayaan yang diperlukan untuk menanganinya. Terdapat platform yang membenarkan pesanan had (1Inch Exchange misalnya) tetapi masih ada kerja yang perlu dilakukan. Inilah sebab mengapa kita juga melihat pertukaran dibina di rantai lain seperti Project Serum. DEX ini menawarkan pengalaman CEX-simil di blockchain Solana (mampu menangani lebih banyak transaksi sesaat daripada Ethereum).

NFT: membawa koleksi seni ke era digital

NFT TinjuNFT Tinju

Non Fungible Tokens (NFTs) adalah segmen crypto lain yang telah menyaksikan peningkatan penggunaan sepanjang tahun 2020, dan ramai yang percaya 2021 akan menandakan ledakannya. Mereka menjadi yang pertama popular pada tahun 2017 dengan CryptoKitties tetapi sekarang pasaran nampaknya lebih matang untuk tidak menganggapnya sebagai “meme”.

Token Non Fungible adalah token unik yang tidak dapat ditukar ganti (biasanya mematuhi piawaian ECR-721) dan boleh mempunyai banyak kegunaan selain daripada barang yang boleh dikutip. Mereka boleh digunakan dalam permainan (fikirkan Enjin multiverse); pemain boleh membina atau meningkatkan NFT mereka untuk menjadikannya lebih berharga dan menukarnya dengan pemain lain. Mereka dapat dan memperkenalkan Seni ke dalam ekosistem crypto. Artis boleh membuat karya seni digital mereka dan menjualnya di blockchain di pasaran yang ada. Yang paling terkenal adalah Rarible dan Opensea, di mana pengguna menukar NFT dengan cara yang serupa dengan menukar token ERC-20 standard. Beberapa NFT termahal telah dilelong dengan harga ratusan ribu dolar.

Mereka juga sangat berkaitan dengan konsep “tokenisasi”. Segala-galanya di dunia nyata secara teorinya dapat diubah menjadi NFT dan dipindahkan di blockchain. Fikirkan tentang harta tanah. Anda boleh mendigitalkan rumah anda dan menggunakannya untuk meminta pinjaman berbanding nilainya, atau anda boleh menjual / meminjamkan sebidang tanah anda dan menguruskannya dengan jaminan yang diberikan oleh blockchain!

Adakah Pengawal selia datang selepas crypto?

Walaupun penggunaan crypto terus meningkat di seluruh dunia, Pengawal selia dari mana-mana negara perlahan-lahan mengalihkan minat mereka kepada crypto. Mereka ingin mengawasi bagaimana keadaan berkembang dan memutuskan bagaimana mendekati perkara itu. Tidak menghairankan bahawa Institusi telah berjuang untuk memutuskan sama ada berlaku untuk cukai pendapatan crypto dan bagaimana melakukannya. Sebilangan besar negara masih belum mempunyai undang-undang yang jelas mengenainya dan pengguna kripto sering kali tertanya-tanya apa yang harus mereka lakukan untuk mengelakkan masalah di masa depan.

Pada tahun 2020, kita telah melihat banyak proposal perundangan dengan tujuan untuk mengisi jurang peraturan yang sebaliknya akan menyebabkan Institusi terlalu jauh ketinggalan dalam hal ini. Sesuatu yang tidak mampu mereka lakukan.

Hanya mempertimbangkan separuh pertama bulan Disember, Stablecoin Tethering dan Akta Penguatkuasaan Perlesenan Bank (Stable) dan membaca khabar angin mengenai FinCEN (Rangkaian Penguatkuasaan Jenayah Kewangan) dicadangkan keperluan mengenai penggunaan dompet yang dihoskan sendiri (seperti Metamask). Walaupun memang benar bahawa sebilangan kecil pengguna crypto mengambil kesempatan dari (sebahagian) anonim yang diberikan oleh blockchain, sebahagian besarnya tidak mempunyai apa-apa untuk disembunyikan dan khawatir privasi mereka akan didedahkan jika semua peraturan harus ditentukan kelulusan. Pada bulan November, Hong Kong telah mencadangkan peraturan yang ketat terhadap pertukaran cryptocurrency dan juga yang dapat berdagang dengan mereka juga.

Sementara itu, kami telah menyaksikan contoh syarikat crypto yang mencari peraturan dan kepatuhan terhadap undang-undang. Pada bulan September, Kraken diberi persetujuan untuk menjadi “bank A.S. yang pertama diatur untuk menyediakan perkhidmatan pengambilan deposit, jagaan dan fidusiari komprehensif untuk aset digital”. Beberapa hari yang lalu Coinbase secara rasmi mengesahkan bahawa mereka telah menyelesaikan permintaan Penawaran Awal Permulaan (IPO) mereka, sekarang di bawah proses tinjauan SEC (Suruhanjaya Sekuriti dan Bursa A.S.).

Perlumbaan mata wang digital meningkat

Mata wang digital terus berada di atas “senarai Yang Harus Dilakukan” di banyak negara ketika bercakap mengenai teknologi kripto dan pembayaran baru.

Mata wang digital yang dikeluarkan secara langsung oleh Negara adalah sesuatu yang berbeza daripada versi wang fiat versi elektronik dan akan mempunyai kelebihan untuk menghubungkan Bank Pusat dengan pengguna akhir dengan cara yang lebih lancar daripada sekarang. Operasi akan lebih pantas dan lebih murah. Di Eropah, misalnya, semuanya akan ditadbir oleh Bank Pusat itu sendiri. Christine Lagarde, presiden Bank Pusat Eropah, secara aktif berkampanye untuk Euro digital, seperti yang ditunjukkan dalam beberapa kesempatan, dan pekerjaannya terus berjalan..

Walaupun masih belum jelas bagaimana blockchain dan lejar akan disusun, pentingnya privasi tetap menjadi pusat perselisihan, banyak yang percaya.

Di China, DCEP (Digital Currency Esecara lisan Payment, DC / EP) mengeluarkan bank negaranya, People’s Bank of China (PBoC) sudah dalam fasa pengujiannya, dan rakyat biasa yang dipilih untuk ujian tersebut sudah menjadi orang yang dapat menggunakannya di kedai-kedai dan peruncit dalam talian yang ditentukan. Kami menerangkan semua yang anda perlu ketahui di DCEP.

Institusi bukan satu-satunya entiti yang menggunakan mata wang digital. $ DIEM, stablecoin terdesentralisasi yang baru dibungkus semula yang dikuasakan oleh Libra blockchain, akan dilancarkan pada bulan Januari setelah bertahun-tahun menderita hidup!

Kesimpulannya

2020 telah menjadi tahun penting bagi cryptocurrency. Namun teknologi itu sendiri mengambil langkah besar dan mencabar cara kita melihat kewangan tradisional (mis. DeFi) dan bagaimana kita melihat mata wang yang kita gunakan setiap hari.

Yang pasti yang paling menggembirakan adalah harga Bitcoin dan Ethereum yang mencapai tahap tertinggi sepanjang masa. Ini pasti membuat orang mengesahkan kepercayaan mereka bahawa musim sejuk akhirnya berakhir, dan lembu-lembu sudah siap untuk keluar.

Dengan semua perkembangan ini dan tindakan harga yang positif, kami fikir keadaan hanya boleh menjadi lebih baik. Kami pasti teruja untuk melihat apa yang akan dibawa oleh 2021!

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Adblock
detector